آفتاب
لاریجانی در افتتاحییه کمیته اجرایی بین المجالس:

گرداب‌های سنگین سیاسی به علت تفرقه بین امت اسلامی بوجود آمده است

گرداب‌های سنگین سیاسی به علت تفرقه بین امت اسلامی بوجود آمده است

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت نقش‌آفرینی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در پیشرفت و توسعه کشورهای عضو تأکید کرد و گفت: در حال حاضر گرداب‌های سنگین سیاسی به علت تفرقه بین امت اسلامی بوجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در افتتاحیه سی و یکمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که صبح جمعه در محل هتل آزادی تهران برگزارشد، ضمن خوشامدگویی به میهمانان این نشست، گفت: همانطور که مستحضرید بین‌المجالس اسلامی، اتحادیه‌ای است که با حدود 52 کشور اسلامی و 22 نهاد بین‌المللی ارتباط نزدیک دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعاً بعد از اتحادیه بین‌المجالس، این اتحادیه بزرگترین نهادی است که مجالس دنیا برای خودشان تدارک دیده‌اند، از این جهت می‌تواند نقش‌آفرینی بیشتری در ایجاد ارتباط میان مجالس مهم کشورهای اسلامی برقرار کند.

وی ادامه داد: از منظر دیگر هم می‌توان به اهمیت بین‌المجالس اسلامی از این جهت توجه کرد که مجالس و پارلمان‌ها ارتباط نزدیکی با ملت‌ها دارند و عملاً خواسته‌های ملت‌ها را منعکس می‌کنند، لذا بین‌المجالس اسلامی می‌تواند مرکزی برای فهم خواسته‌های امت اسلامی و پیگیری آنها از مجالس مختلف باشد، از این‌رو می‌تواند نقش بسیار مهم و بالقوه‌ای داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته نمی‌توان انتظار داشت که همه خصوصیاتی که توانمندی بین‌المجالس را متجلی می‌کند در مقام عمل تحقق پیدا کند، این هم به دلیل مشکلات متعددی است که دنیای اسلام و جهان امروز با آن مواجه است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه این اتحادیه می‌تواند نقش‌ بسیار مهمی در ایجاد اتحاد در بین کشورهای اسلامی ایفا کند، افزود: پارلمان‌ها نقش استراتژیکی در صحنه داخلی کشورها دارند لذا این اتحادیه می‌تواند نقش بسیار بالقوه و مهمی را در مقابله با چالش‌هایی که دنیای اسلام با آن مواجه است ایفا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز کشورهای اسلامی با فشارها و بحران‌هایی روبه‌رو هستند که از سوی کشورهای بزرگ به آنها وارد می‌شود و کشورهای اسلامی می‌توانند برای مقابله با گرداب‌های سیاسی مهمی از جمله تفرقه که با آن روبه‌رو هستند از این اتحادیه استفاده کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: اما با همه این اوصاف اقتضا می‌کند اینگونه تشکیلات که نمادهایی از ملل مسلمان هستند، با قوت بیشتر، تدبیر، تحمل و صبر بیشتر کار خود را دنبال کنند. امروز ما موج‌هایی از تفرقه در میان امت اسلامی مواجهیم، حرکتی که تکفیری‌ها بر علیه فرقه‌های اسلامی ایجاد کرده‌اند که منجر به کشته‌شدن و درگیری میان آنها شده، احتیاج به بحث دارد که شاید بین‌المجالس اسلامی یکی از جاهای مناسبی باشد که نمایندگان ملت‌های مسلمان این دردها را بررسی کنند و ببینند نقاط اشتراک امت اسلامی چقدر زیاد است و بر آن تکیه کرده و فرصت را به فرصت‌طلبان صحنه بین‌المللی ندهند تا از این تفرقه استفاده کنند.

لاریجانی با بیان اینکه امروز بیش از گذشته فرصت بررسی زمینه‌های قدرت امت اسلامی فراهم شده گفت: امروز کشورهای مختلفی در میان امت اسلامی هستند که از ظرفیت‌های فناوری، علمی، انرژی و منابع انرژی خوب و نیروی انسانی متخصص برخوردار شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز در جهان اسلام علمای برجسته‌ای این زمینه‌ها را به وجود آورده‌اند. شاید در 50 یا 100 سال پیش این وضع را نداشتیم. امروز برخی کشورهای اسلامی از تکنولوژی مدرن برخوردار شده‌اند که این فضایی جدید برای امت اسلامی است و اگر مراودات و ارتباطات فنی و علمی بین کشورهای اسلامی تسهیل شود از این ظرفیت سایر کشورها نیز می‌توانند استفاده کنند.

لاریجانی تصریح کرد: اما هنوز ارتباطات قوی نشده است، اگر چه برخی از کشورهای اسلامی هستند که از این سازوکار خوب استفاده کرده‌اند، ولی هنوز زمینه‌های زیادی برای این کار وجود دارد و یکی از کارهای مهم بین‌المجالس اسلامی می‌تواند تمرکز بر توسعه و پیشرفت کشورهای جهان اسلام باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: شاید به همین دلیل بود که شعار کنفرانس تهران «همبستگی بیشتر اسلام، پیشرفت و عدالت» انتخاب شد و امیدوارم با حضور افراد موثر از مجالس اسلامی زمینه‌هایی برای تحقق این خواسته‌ها که در متن بین‌المجالس اسلامی نهفته محقق شود.

وی با اشاره به کارکرد کمیته‌های اجرایی بین‌المجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی ادامه داد: کمیته اجرایی بخش مهمی برای بین‌المجالس اسلامی است. شما می‌توانید قدرت تصمیم‌سازی را برای کنفرانس مهیا کنید و لذا موضوعاتی که در این کمیته‌ها مطرح می‌شود، پراهمیت است و امیدوارم با مساعی شما در این کمیته‌ها، کنفرانس تهران حاوی پیام‌های روشن و صریح برای امت اسلامی در جهت وفاق و ایجاد بسترهای لازم برای پیشرفت کشورهای اسلامی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از همه مجالس و پارلمان‌های اسلامی که دعوت ما را پذیرفتند و در کنفرانس تهران حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم کنفرانس در نهایت شرایط مناسب که بتواند خواسته‌های مجالس اسلامی را محقق کند، به نتیجه برسد.

همچنین کاظم جلالی سخنگوی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پس از سخنان دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از هیات‌های پارلمانی که در کنفرانس تهران حضور یافته‌اند، گفت: امیدوارم کنفرانس تهران در فضایی برادرانه به نتایج مثبتی دست پیدا کند و از حضور گرم شما پارلمانی‌ها در کشور دوم خود ایران سپاسگزارم و پیشاپیش از هرگونه نقص در میزبانی عذرخواهی می‌کنم.

کد N122052

وبگردی