آفتاب

نماینده آمل: مجلس دستگاه نظارت است مرجع حمایت نیست

نماینده آمل: مجلس دستگاه نظارت است مرجع حمایت نیست

تهران - ایرنا - نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی از تشکیل فراکسیون صدای ملت اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: شکل گیری چنین فراکسیونی به نفع دولت نیست و مجلس به عنوان مرجع نظارتی نمی تواند در عین حال مرجع حمایت هم باشد.

عزت الله یوسفیان ملا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: مجلس جریان حزبی نیست و اساسا امکان تشکیل فراکسیون های حامی دولت ها در مجلس شورای اسلامی امکان ندارد.

وی با اشاره به تفاوت ساختارهای حقوق سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی مثل ترکیه یا ایتالیا گفت: در این کشورها ساختار سیاسی به شکلی است که احزاب، مجالس را در اختیار می گیرند و از دل آن مجالس، روسای قوه مجریه انتخاب می شوند، در حالی که در ایران قانون اساسی مساله نظارت را بر عهده نمایندگان گذاشته که این مساله با حمایت از دولت ها سازگاری چندانی ندارد.

یوسفیان با بیان این که، ما مکلف به همراهی و هماهنگی با دولت هستیم، در عین حال گفت: نمایندگان حزب و یا جریان حمایتی نیستند و در مسائلی همچون طرح سوال یا استیضاح باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مساله، طبق اصل 90 قانون اساسی چنانچه هر کسی از هر گوشه ایران شکایتی از طرز کار مجلس و یا قوه مجریه و یا هر دستگاه دیگری داشته باشد، می تواند به کمیسیون اصل 90 مراجعه کند و این کمیسیون مرجع رسیدگی به شکایات است و دیوان محاسبات نیز که زیر مجموعه مجلس است، وظایف کاملا نظارتی داشته و احکام قضایی صادر می کند.

نماینده مردم آمل افزود: سمت نمایندگی قائم به ذات است و درست است که مجلس و نمایندگان نباید چوب لای چرخ دولت بگذارند و وقتی دولت حرف حق می زند، باید از آن حمایت کنند، اما تشکیل فراکسیون حامی دولت و متعهد شدن در این راستا با وظایف نظارتی مجلس تناسب ندارد و مجلس به عنوان مرجع نظارتی نمی تواند مرجع حمایت نیز باشد.

وی شکل گیری چنین فراکسیونی را در مجموع به ضرر دولت دانست و گفت: اگر هر مجموعه ای از نمایندگان قصد دفاع از دولت را در قالب فراکسیونی داشته باشند، در واقع دست و پای خود را می بندند و دولت نیز از این وضعیت نه تنها سود نمی برد، بلکه تضعیف هم می شود.

سیام(4)1003**2021**1594
کد N121980

وبگردی