آفتاب

انحلال شورای اول، مونوریل و ... از زبان شهرداری که پیش از احمدی‌نژاد ۴ماه تهران را می‌گرداند

انحلال شورای اول، مونوریل و ... از زبان شهرداری که پیش از احمدی‌نژاد ۴ماه تهران را می‌گرداند

محمدحسین مقیمی 4 ماه قبل از ورود محمود احمدی‌نژاد به شهرداری در سال‌های 81 تا 82 و در زمانی که شورای شهر اول شهردارانش را برکنار کرده و سپس خودش منحل شده بود، به عنوان قائم مقام شورا و سرپرست شهرداری میانجی مدیریت شهری می‌شود.

او پس از رفتن از وزارت کشور و ورود به مجلس نیز ارتباطش با مدیریت شهری را قطع نکرده و در دورانی که محمدباقر قالیباف شهردارشد، همواره حامی و پشتیبان شهرداری تهران بوده است.

مقیمی در این مدت مسئول شورای شهر و معاون وزیر کشور هم بود.دوران همزمانی این سه مسئولیت سنگین، اجباری و پرماجرا کوتاه بوده اما مقیمی می‌گوید که توانسته با تعاملات مشترک و استفاده مناسب از زمان، این دوران را به دورانی مفید و موثر برای هر سه طرف تبدیل کند. 

او اکنون استاندار استان مرکزی است. مقیمی درباره دوران پرمسئولیتش با ایسنا گفت وگویی انجام داده است. خلاصه مهمترین اظهارات او در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
دوران شروع به فعالیت در شهرداری تهران - در سال 81 و در دوره اول شورای شهر تهران اختلافاتی بین اعضا به وجود آمد که بیشتر در مورد مسایل شهرداری و مسایل مرتبط بین این دو بود و باعث شد نهایتا شورای شهر تهران منحل شود و به تبع دیگر شهردار نیز وجود نداشته باشد.
- شهردار جدید که آقای ملک‌مدنی بود بعد از 11 ماه دچار مشکل شد و او را نیز تغییر دادند به این ترتیب هم شهردار برکنار و هم شورای شهر منحل شد. در این شرایط باید یک نفر سرپرست می‌شد و طبق قانون به جای شورای شهر، قائم مقامی شورای شهر در وزارت کشور این مسئولیت را بر عهده داشت.
- در نهایت وزیر کشور از من درخواست کرد تا با حفظ سمت، مسئولیت شهرداری تهران را هم بر عهده بگیرم و خوشبختانه توانستیم در همان زمان با کمک دوستانی در شهرداری و همراهی خدا این مسئولیت را به سرانجام برسانیم.
فضای کاری - شهرداری تهران در آن دوره بدهی بسیار زیادی داشت و تراکم چالش‌های شهرداری با بخش‌های مختلف دولتی و در درون خود بسیار زیاد بود. به عنوان مثال 30 مشاور را به کار گرفته بودند تا برای طرح تفصیلی مطالعاتی را انجام دهند که نیاز به یک راهبری داشتند تا نظرات آن‌ها را تایید شود و به یک نقطه مطلوب برسد.
- در آن زمان بسیاری از پروژه‌های مهم شهری مثل تونل رسالت و یا پروژه‌های مترو به علت مشکلات مالی متوقف مانده بود و درآمد پایین شهرداری اجازه ادامه آن‌ها را نمی‌داد.
- در آن زمان به دلیل این که همزمان سرپرست شهرداری ، معاون عمرانی وزیر کشور و قائم مقام شوراها بودم سعی می‌کردم تا از شرایط مشترک برای کار بیشتر و سامان دادن به امور استفاده کنیم که البته در بسیاری از موارد این اتفاق افتاد و چون مسئولیت مشترکی وجود داشت، بسیاری از اقدامات با سرعت بیشتری به نتیجه رسید.
- آن زمان محلی برای تامین درآمدهای پایدار وجود نداشت. به مجلس رفتم و پس از جلسات مختلف ، مجلس با وجود اینکه درآمدهای دولت بسیار کم بود و تمایل جدی برای قبول عوارض وجود نداشت، تصویب از بنزین نفت سفید و گازوئیل 10 درصد و از نفت کوره 5 درصد عوارض گرفته شود. البته در سال‌های بعد موارد دیگری به این عوارض افزوده شد و امروز که بنزین 400 و 700 تومان عرضه می‌شود این 10 درصد عوارض می‌تواند محل درآمدی خوبی برای شهرداری باشد و جهش بسیار بالایی در درآمدهای پایدار شهرداری باشد.
- موضوع دیگر تجمیع عوارض بود. دولت لایحه‌ای را به مجلس برد تا همه عوارض را حذف کند و به جای آن درآمدی را بگذارد. برای این موضوع حداقل 65 جلسه مشترک با شهرداری، وزارت کشور و مجلس داشتیم و قرار شد 4 درصد عوارض دریافت شود که 8.2 درصد آن برای دولت و 2.1 درصد آن برای شهرداری باشد.
- در همان دوران در مورد مترو نیز لایحه‌ای را به دولت ارائه کردیم تا برای سه خط مترو حدود 3.5 میلیارد دلار مجوز فاینانس دریافت کنیم که این مبلغ در مجلس تصویب شد و هشت کلان‌شهر امکان استفاده از این فاینانس را پیدا کردند البته با تغییر در دولت و شهرداری در آن دوران این مصوبه متوقف ماند.
مونوریل - قبل از ورود آقای احمدی‌نژاد به عنوان شهردار به شهرداری تهران و در همان دوره چهار ماهه مسئولیتم بحثی در مورد مونوریل وجود نداشت و لذا اگر تصمیمی هم گرفته شده مربوط به دوره بعد از من در شهرداری تهران است و قطعا اگر می‌خواستند آن را اجرا کنند باید مصوبه را هم دریافت می‌کردند.
- بعد از خروجم از شهرداری تهران هم تا زمانی که در معاونت عمرانی وزارت کشور بودم، با وجود پیگیری‌های مستمری که از شهرداری تهران برای دریافت طرح مونوریل داشتیم، اما هیچ طرحی را به شورای عالی ترافیک نیاوردند و البته به صورت غیرقانونی این کار را آغاز کردند و ما هم به آن‌ها تذکر دادیم اما با صرف هزینه‌های زیادی صورت گرفت و بعد با هزینه‌های بیشتری جمع‌آوری شد.
- شورای عالی ترافیک شهرهای کشور که معاون عمرانی وزیر کشور مسئولیت آن را بر عهده دارد، تنها مرجع بررسی طرح‌های حمل‌ونقل شهری کشور است و هر مدل حمل‌ونقلی از جمله قطار شهری، مونوریل و تراموا ابتدا باید در این شورا بررسی و به تصویب برسد .
- موضوع مونوریل بزرگترین چالش شهرداری و دولت در ابتدای کار دولت نهم بود بارها از آن‌ها خواستیم تا آن‌ها طرح توجیهی خود را ارائه کنند تا مطالعات صورت گرفته مورد بررسی قرار گیرد تا اگر مناسب بود و توجیه داشت صورت گیرد. اما تصور بر این بود که ما قصد متوقف کردن این پروژه را داریم در صورتی که اگر کار اجرایی صحیحی بود قطعا از آن حمایت می‌کردیم.
انحلال شورای اول

- در همان زمان ضوابط و مقرراتی باید اجرا می‌شد که اجرا نشد و یا حداقل نسبت به آن‌ها بی‌توجهی صورت گرفت و این شرایط زمینه بروز اختلاف و انحلال در شهرداری و شورا را به وجود آورد.

- وزارت کشور در مورد اختلاف نظر شورا با شهرداری دخالتی نداشت و اعضای شورا خودشان با هم درباره برخورد با شهردار و مسائل شهرداری اختلاف‌نظر داشتند. معاونت اجتماعی و شورای وزارت کشور و شخص وزیر زمان زیادی را برای رفع اختلاف در نظر گرفتند تا آن‌ها به توافق برسند و حتی در همان دوره من نیز شخصا چندین جلسه را با شورا و شهرداری داشتم تا مساله حل شود، اما افراد شورای شهر تهران افرادی با سابقه، سیاسی و انقلابی بودند و هر کدام خودشان را یک فرد قوی و یک رجل سیاسی می‌دانستند و حاضر نبودند از حوزه خودشان و پافشاری بر آن، کوتاه بیایند.
- وزارت کشور خودش شوراها را در دوره دولت اصلاحات شکل داده بود و سعی کرد اولین انتخابات شوراها را هم برگزار کند و اصلا دلش نمی‌خواست که کار شورای اول به انحلال و آن ماجراها بکشد .
- افراد قوی‌ای که در آن حاضر بودند همگی ادعا داشتند و واقعا هم افرادی قوی بودند، اما نکته مهم این است که وقتی فردی قوی است اجازه گوش دادن به حرف یک نفر از بیرون را نمی‌دهد و می‌خواهند جایگاه خودشان را حفظ کنند.

 

47232

کد N121975

وبگردی