آفتاب
به مناسبت سی و پنج سالگی انقلاب/

نشست ˈجمهوری اسلامی ایران؛ 35 سال مبارزه وایستادگیˈ در مسکو برگزار شد

نشست ˈجمهوری اسلامی ایران؛ 35 سال مبارزه وایستادگیˈ در مسکو برگزار شد

مسکو - ایرنا- نشست تخصصی ˈجمهوری اسلامی ایران؛ 35 سال مبارزه و ایستادگیˈ مناسبت سی وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی روزپنجشنبه ازسوی حزب لیبرال دموکرات روسیه دردومای این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این نشست باحضور ولادیمیر ژیرینوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه ، مهدی سنایی سفیر کشورمان درفدراسیون روسیه وجمعی ازشخصیت ها و چهره های سیاسی، رسانه ای وفرهنگی ادبی روس در ساختمان دوما برگزار شد.

ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه در این نشست با اشاره به خاص بودن پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان به دلیل استوار بودن آن بر پایه مذهب تشییع گفت: ملت ایران در طول 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستند به همه اهداف تعیین شده خود دست یابند.

وی افزود: ایستادگی ملت و مسوولان جمهوری اسلامی ایران بر آرمان های خود در طول این سال ها موجب شد که هیچ دشمن خارجی نتواند به این کشور حمله کند.

وی با اشاره به تلاش همه جانبه ملت و دولت ایران برای حفظ دستاوردهای انقلابی خود اضافه کرد: دراین مدت 10 دولت سر کار بودند واکنون نیز دولت آقای روحانی سرکار آمده است که ما از این بابت بسیار خوشحال هستیم.

ژیرینفسکی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت لوای رهبری خمینی کبیر (ره) گفت : براین اساس نگاه مردم دنیا ازجمله روسیه به وی از سر احترام و بزرگی است و اکنون نیز آیت الله خامنه ای دراین جایگاه رهبری سیاسی واقتصادی و دینی ایران را در دست دارد.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه نیز دراین نشست با اشاره به عزتمندی وغرورآفرینی ایران اسلامی درسطح جهان درسایه پیروزی انقلاب اسلامی گفت : امروزه کمتر کسی از سیاستمداران ودولتمردان است که با موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی جمهوری اسلامی ایران آشنا نباشد.

سنایی افزود: ایران با 15 کشور مرزهای مشترک خاکی و آبی دارد و به مثابه پلی ارتباطی بین چهار منطقه شرق مدیترانه، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و شبه قاره هند می باشد.

وی اضافه کرد: برخورداری ایران ازمنابع عظیم انرژی وکنترل آن بر تنگه هرمز در خلیج فارس که بخش اعظم نفت جهان از طریق آن به بازارهای مصرف صادر می شود، موقعیت منحصربه فردی را به ایران بخشیده است.

وی ادامه داد: از لحاظ تاریخی ایران پیشتاز تحولات منطقه ای بوده است به طوری که در 100 سال اخیر وقوع نهضت مشروطه و برقراری نظام پارلمانی، نهضت ملی شدن صنعت نفت و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی سه واقعه مهمی بوده که تاثیرات زیادی بر کشورهای منطقه گذاشته است.

سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه تشریح کرد: در آخرین تحول اساسی که موجب شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی ایرن گردید، نظامی مبتنی بر مردم سالاری دینی مستقر گردید که از لحاظ مفهومی بر پایه جمهوریت و اصول دینی بنا شده است.

وی اظهار داشت: اسلام در ایران نه تنها یک دین و باور عمومی است، بلکه از لحاظ تاریخی عامل وحدت ملی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش تفکری است که بر نقش مردم و مذهب در ایجاد ثبات، صلح و امنیت و رفاه اقتصادی در کشورهای خاورمیانه تاکید دارد. لازمه اجرای این اصول به ویژه اصول مبتنی بر جمهوریت، اصلاح ساختارهای سیاسی است که باید مبتنی بر خواست مردم و به دور از دخالت نیروهای خارجی صورت گیرد.

خانم لانا راوندی کارشناس انستیتو شرق شناسی روسیه نیز دراین نشست بااشاره به دستاورد های بزرگ ایران در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در هشت سال گذشته جنبه ای از تندروی در سیاست ایران قابل مشاهده بود که این وضعیت پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سر کار آمدن دولت آقای روحانی تلطیف شد.

راوندی از حاکمیت آرامش در شئون مختلف زندگی مردم ایران و نیز بهبود روابط خارجی این کشور با جهان خارج به عنوان یکی از دستاوردهای سر کار آمدن دولت روحانی نام برد.

رجب صفراوف رییس مرکز مطالعات ایران معاصر نیز در این نشست به مشارکت گسترده مردم در پیروزی انقلاب اسلامی در35 سال پیش اشاره کرد وگفت: مردم ایران دراین مدت از آرمان های انقلاب اسلامی بدون کوچک ترین تردیدی حمایت و استقبال کردند و در راه تحقق اصول انقلاب اسلامی گام برداشتند.

وی افزود: بروز این وضعیت وحمایت بی چون وچرای مردم ایران از آرمان های انقلاب موجب وحشت غربی ها شد وغرب تلاش کرد با بکارگیری تمام امکانات خود برای جلوگیری از توسعه ایران مانع تراشی کند.

صفراوف اضافه کرد: برآیند این شرایط موجب شد که ایران در 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشوری مستقل در عرصه معادلات بین المللی و متکی بر منافع خویش تبدیل شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مثبت جمهوری اسلامی برتحولات منطقه ای درسال های اخیر ادامه داد: در سایه حاکمیت انقلاب اسلامی در ایران و با مساعدت روسیه ، تلاش برای ایجاد رژیم وهابی سلاخی درتاجیکستان با شکست مواجه شد، ضمن اینکه ایران به روسیه نیز کمک زیادی کرد.

وی یادآور شد: در جنگ چچن نیز ایران که در آن زمان ریاست سازمان همکاری های اسلامی را بر عهده داشت، بدون توجه به فشارهای غرب و با رویکرد مخالفات با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی روسیه از مسکو حمایت کرد.

وی با اشاره به ارتقای جایگاه ایران در مناسبات بین المللی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران با همراهی روسیه و چین نقض قاطعی در بحران سوریه بازی می کند.

رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با اشاره به توانمندی های اقتصادی بزرگ ایران و روسیه از امکان معامله پایاپای نفتی میان تهران و مسکو به عنوان یکی از مصادیق آن نام برد.

اروپام/518/536
کد N121487

وبگردی