آفتاب

روزنامه رادیکال:در صورت کاهش آرای حزب حاکم ،گل رییس جمهوری ترکیه باقی می ماند

روزنامه رادیکال:در صورت کاهش آرای حزب حاکم ،گل رییس جمهوری ترکیه باقی می ماند

آنکارا- ایرنا- روزنامه ˈرادیکالˈ روز پنجشنبه نوشت: در صورتی که آرای حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در انتخابات شهرداری ها کمتر از 40 درصد باشد، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نکرده و ˈ عبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه باقی خواهد ماند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، این روزنامه چاپ ترکیه می نویسد: در پی بروز تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی در ترکیه و متعاقب آن بحران جاری، حساب های حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در مورد انتخابات ریاست جمهوری آتی ترکیه که قرار است شهریور ماه سال آینده برگزار شود، به هم ریخته شده است.

رادیکال نوشت: حزب حاکم عدالت و توسعه پیش از عملیات فساد مالی و ارتشا بر نامزدی ˈ اردوغان ˈ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرده و گفته می شد که ˈعبدالله گل ˈ در چنین صورتی به رهبری حزب ˈعدالت و توسعهˈ انتخاب خواهد شد.

رادیکال افزود: در حال حاضر حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ تمام نگاه خود را به انتخابات شهرداری ها که دهم فروردین ماه برگزار می شود، معطوف کرده است و در صورتی که در این انتخابات حزب حاکم بیش از 40 درصد آراء را کسب کند اردوغان نامزد ریاست جمهوری آینده خواهد شد و گل بعد از پایان ریاست جمهوری اش رهبری حزب را عهده دار خواهد بود ولی در صورتی که آرای حزب کمتر از 40 درصد باشد گل در کاخ ریاست جمهوری باقی مانده و اردوغان نیز از صحنه فعال سیاست کناره گیری نخواهد کرد.

رادیکال با اشاره به شرط عضویت سه دوره نمایندگی در مجلس ملی ترکیه در حزب ˈعدالت و توسعهˈ نوشت: در صورت کسب کمتر از 40 درصد آرا در انتخابات محلی آیین نامه حزب تغییر و ماده یاد شده حذف و راه برای نمایندگی مجدد اردوغان باز خواهد شد.

ˈمصطفی شن توپˈ معاون حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ گفت: مانعی بر سر نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه وجود ندارد و اگر مسایلی نیز موجود باشد قابل حل خواهد بود.

وی گفت: در صورتی که اردوغان نامزد ریاست جمهوری نشود آیین نامه حزب در مورد از میان برداشته شدن ممنوعیت سه دوره نمایندگی می تواند تغییر یابد و حتی امکان تغییر آن برای تنها رهبر حزب وجود دارد.

خاورم/2012**230 ** 1514
کد N121236

وبگردی