آفتاب

مشاور اسد: بیشتر تصمیم‌های ائتلاف مخالفان در گرو طرف‌های خارجی است

مشاور اسد: بیشتر تصمیم‌های ائتلاف مخالفان در گرو طرف‌های خارجی است

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: بیشتر تصمیم‌های ائتلاف مخالفان سوریه در گرو طرف‌های خارجی است که می‌خواهند سوریه را به تحت الحمایگی خود درآورند و این امر رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: بیانیه ژنو1 اولویت‌ها را در جریان مذاکرات در نشست ژنو تعیین می‌کند که در بند نخست آن بر توقف خشونت در سوریه تاکید شده است که این بند در حال حاضر به مبارزه با تروریسم تبدیل شده است. بنابراین باید بیانیه ژنو1 روی میز قرار بگیرد و در خصوص اجرای بند بند آن توافق حاصل شود.

بثینه شعبان در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار کرد: بیشتر تصمیم‌های ائتلاف مخالفان سوریه در گرو طرف‌های خارجی است که می‌خواهند سوریه و مردم را به تحت الحمایگی خود درآورند و این امر هیچ گاه رخ نخواهد داد. آنها دستور کارهای طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را اجرا می‌کنند و من بر این باورم که هیچ یک از تصمیمات آنها به خواست و نظر خود نبوده است و به نظر می‌رسد که آنها از رخدادها در سوریه جدا هستند چرا که آنها در سوریه زندگی نمی‌کنند و شاهد رنج‌های مردم کشور ما نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بشار الجعفری، مذاکره‌کننده ارشد هیات سوری در ژنو در جلسه مشترکی که با حضور اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برگزار شد، این سؤال را از هیات ائتلاف مخالفان مطرح کرد که اگر ما دولت انتقالی را تشکیل بدهیم، آیا این دولت و شما می‌توانید تروریسم را در سوریه متوقف کنید؟ و آیا شما می‌توانید به آمریکا و طرف‌های منطقه بگویید که تروریسم را هر چه سریعتر در سوریه متوقف کنند؟ که هیات ائتلاف مخالفان به این سؤال پاسخ آری داد و در این هنگام بشار الجعفری این سؤال را مطرح ساخت که بنابراین چرا در حال حاضر شما تروریسم را متوقف نمی‌کنید؟ که این امر نشان می‌دهد در صورتی که اراده واقعی از سوی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وجود داشته باشد، بند مبارزه با تروریسم یک شرط غیر قابل اجرا نیست.

این مقام سوری اظهار امیدواری کرد که خرد و منطق بر روند مذاکرات حکم‌فرما باشد چرا که برخی از امور نیاز به جلسات مذاکره و به وقت و یا حتی فکر کردن ندارد و از جمله این موارد مسئله محکوم کردن کشتار زنان، کودکان و افراد معلول در روستای معان است.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه در خصوص نگرش دولت سوریه، به مسئله تشکیل هیات انتقالی گفت: ما بر این باوریم که در وهله نخست باید تروریسم در سوریه متوقف شود و زمانی که این تروریسم پایان یابد، باید سوری‌ها در کنار یکدیگر بنشینند و در خصوص دولت انتقالی یا آینده کشورشان تصمیم بگیرند. مشکلی که ما در حال حاضر داریم، این است که این افراد نماینده طرف‌هایی هستند که هیچ رابطه‌ای با مردم سوریه ندارند و این یک مشکل واقعی است و ما به عنوان دولت و نمایندگان مردم سوریه در کنار آنها بر سر میز مذاکره می‌نشینیم چرا که ما نمی‌خواهیم هیچ فرصتی را برای حل و فصل سیاسی از دست بدهیم و به همین دلیل از تمامی احتمال‌ها حتی اگر هم قوی نباشد، استفاده می‌کنیم.

بثینه شعبان عنوان داشت: در حال حاضر در ژنو طرف‌های آمریکایی و اروپایی مراکز پژوهشی و سفیران و صدها تن وجود دارند تا از مخالفان حمایت کنند و مشخص کنند که آنها به هیات اعزامی از سوی دولت سوریه چه بگویند و من به آنها می‌گویم که این طرف‌ها هیچ رابطه‌ای با مردم سوریه و منافع آنها و کشور ما ندارند و ما برای منافع سوریه عمل می‌کنیم.

این مقام سوری خاطرنشان کرد: هیات رسمی سوریه در دور نخست مذاکرات ژنو بر گسترش دامنه مشارکت مخالفان اصرار می‌ورزید چرا که این هیات کنونی تنها جزئی از ائتلاف مخالفان را تشکیل می‌دهد و بسیاری از احزاب و مخالفان سوریه در این هیات حضور ندارند و ما امیدوار هستیم که شاهد مشارکت همه آنها در ژنو باشیم. کاملا مشخص است که آنها نتوانستند دامنه هیات ائتلاف مخالفان را گسترش دهند چرا که هیات ائتلاف مخالفان دارای یک دیدگاه مشترک در خصوص آنچه که باید در سوریه رخ بدهد، نیست.

بثینه شعبان در ادامه افزود: تحقیقاتی از سوی مراکز پژوهشی درخصوص هیات انتقالی در سوریه صورت گرفته است که این هیات همگام با منافع بین‌المللی و منطقه‌ای باشد و این شرایط است که دستور کار را برای آنها تعیین می‌کند و طبیعی است که با یکدیگر دچار اختلاف نظر باشند چرا که یک معیار مشترک نزد آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد که هیچ اعمال فشاری از سوی هیچ یک از طرف‌های بین‌المللی بر هیات رسمی سوریه صورت نمی‌گیرد چرا که این هیات تمام آنچه را که باید بر اساس بیانیه ژنو1 و قوانین بین‌المللی انجام دهد، دست به اجرای آن می‌زند و طرف روسی صادقانه در مسئله عدم مداخله در امور کشورها تاکید و اعلام کرده است که تنها مردم سوریه هستند که باید در خصوص کشورشان تصمیم بگیرند.

بثینه شعبان اظهار کرد: مشکل با طرف آمریکایی که ناظر اصلی نشست ژنو2 است، در این امر نهفته است که واشنگتن با طرف روسی در جریان نشست‌ها در خصوص مسئله‌ای به توافق می‌رسد اما عکس آن را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بی‌طرف بودن الابراهیمی در ماموریتش عنوان داشت: ما امیدوار هستیم که الابراهیمی تمام تلاش خود را برای انجام ماموریتش و اینکه فعالیت‌های او همگام با معاهده ژنو باشد، انجام دهد و ما بر این باوریم که وی می‌تواند دست به اقدامات بیشتری بزند. شاید خود وی بر این باور است که نمی‌تواند دست به اقدامات بیشتری بزند و در صورتی که ما ببینیم که او نماینده طرف‌های دیگر است و یا جانبدارانه عمل می‌کند، او را رها خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N121229

وبگردی