آفتاب
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد:

بهره‌گیری از سنت وقف در گسترش نهادهای فرهنگی آموزشی کشور

بهره‌گیری از سنت وقف در گسترش نهادهای فرهنگی آموزشی کشور

جواد هروی وجود موقوفات مذهبی از جمله حسینیه‌ها و مساجد را نشان از عقاید محکم واقفان دانست و گفت: با این وجود نیاز است که امروز در مباحثی از جمله توسعه علم، تربیت دانش‌آموزان و رشد نخبگان نیز از ظرفیت عظیم وقف استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، جواد هروی، نائب رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در جمع کارکنان اداره‌ کل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وقف در ذات خود مفهومی بسیار ارزشمند دارد، گفت: وقف یک حرکت بنیادی است که منجر به خیرات پسندیده در جامعه شده و از منظر اعتقادی عمومی مردم یک عمل بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وقف یک مأموریت خاص برای واقفان محسوب می‌شود، تصریح کرد: هنگامی که فردی بخشی از سرمایه خویش را به منظور خاصی محدود و مشخص می‌کند موجب گسترش خیر و سازندگی برای تمام جامعه می شود.

نائب رئیس کمیته آموزش عالی مجلس تصریح کرد: وقف همواره از گذشته تاکنون منافع زیادی برای جامعه به جا گذشته به‌طوری که امروز شاهد وجود بسیاری از موقوفات در زمینه مذهبی و علمی و سایر مباحث هستیم.

هروی وجود موقوفات مذهبی از جمله حسینیه‌ها و مساجد را نشان از عقاید محکم واقفان دانست و گفت: با این وجود نیاز است که امروز در مباحثی از جمله توسعه علم، تربیت دانش آموزان و رشد نخبگان نیز از ظرفیت عظیم وقف استفاده شود.

وی رشد و سازندگی کشور را در گرو هماهنگی تمامی بخش‌ها دانست و اظهار کرد: بی‌شک ظرفیت وقف نیز در این زمینه نباید مورد غفلت واقع شود.

نائب رئیس کمیته آموزش عالی مجلس عصر امروز را دوران پر شتاب علمی و آموزشی عنوان کرد و گفت: در این مسیر انتظار می‌رود واقفان به کمک توسعه پژوهشی و فضاهای آموزشی بیایند.

هروی استفاده از ظرفیت وقف را در امور مقطعی مناسب دانست و افزود: اگر نتوان در امور زیربنایی که نیازمند اعتبارات کلان و مصارف سنگین هستند از وقف استفاده کرد، می‌توان این ظرفیت عظیم اقتصادی فرهنگی را در اموری بنیادی که خیر آن به سطح گسترده‌ای از جامعه می‌رسد، مورد استفاده قرار دارد.

وی مهم‌ترین مباحث روز استان را ساخت مدرسه به ویژه در مناطق محروم، خوابگاه‌های دانشجویی، کارگاه علمی و ایجاد دانشکده عنوان کرد و گفت: وقف به مثابه کاشت دانه‌ای است که صدها دانه از آن به بار می‌آید لذا در این امور نیز خیرات زیادی نصیب جامعه می‌شود.

نائب رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با تأکید بر همکاری تمامی بخش‌های جامعه در گسترش و ترویج فرهنگ وقف اظهار کرد: امروز انتظار می‌رود ائمه جمعه، خطبا، علما، اهل منبر و حتی معلمان و اساتید دانشگاه‌ها به فراخور تریبونی که به دست دارند در شناساندن جنبه‌های مختلف وقف در جامعه کمک کنند .

هروی بر سمت‌وسو دادن وقف به ایجاد مراکز درآمدزایی با هدف اشتغال‌زایی جوانان تأکید کرد و افزود: باید وقف در امور چند منظوره مورد توجه قرار گیرد تا از این محل بتوان نیازهای بیشتری از جامعه را پوشش داد.

انتهای پیام

کد N121024

وبگردی