آفتاب

تظاهرات ضد دولتی در بوسنی و هرزگوین وارد هشتمین روز شد

تظاهرات ضد دولتی در بوسنی و هرزگوین وارد هشتمین روز شد

بلگراد- ایرنا- تظاهرات ضد دولتی در شهر های مختلف فدراسیون بوسنی و هرزگوین که وارد هشتمین روز شده است با درخواست مردم برای استعفای دولت سارایوو و دیگر حکومت های محلی در این فدراسیون و برگزاری انتخابات زودهنگام ادامه یافت.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، تظاهر کنندگان در شهر سارایوو خواستار استغفای ˈباقر عزت بگوویچˈ عضو مسلمان هیأت ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و ˈژیوکو بودیمیرˈ مقام بلند پایه فدراسیون بوسنی و هرزگوین و استعفای مقامات دادگستری شدند و هشدار دادند که اگر آنها استعفا ندهند، مردم آنها را از حکومت خلع خواهند کرد.

وضع نابسان اقتصادی، روند خصوصی سازی شرکت ها، فساد مالی در سطوح مختلف، بیکاری بیش از 600 هزار نفر و ناتوانی حکومت های فدراسیون بوسنی و هرزگوین در رفع مشکلات رفاهی و اجتماعی مردم از دلایل تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف فدراسیون بوسنی و هرزگوین گزارش شده است.

تظاهر کنندگان در شهر توزلا در فدراسیون بوسنی و هرزگوین گروهی از افراد غیر حزبی را تشکیل داده اند.

کار این گروه رسیدگی به موضوعات مختلف برای تشکیل دولت موقت تا برگزاری انتخابات زودهنگام در تمامی سطوح است.

اکثریت شهرهای فدراسیون بوسنی و هرزگوین برای اداره حکومت های محلی، خواهان تشکیل یک دولت مردمی به منظور اداره امور شهری تا برگزاری انتخابات زودهنگام در تمام امور شدند.

ˈاحمد داووداوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه که برای دیدار با مقامات بوسنی و هرزگوین به سارایوو سفر کرده است، جامعه بین المللی و کشورهای همسایه را به حل و فصل مشکلات کنونی در بوسنی و هرزگوین دعوت کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با مقامات بوسنی و هرزگوین در جمع خبرنگاران در سارایوو ضمن دعوت از کشورهای همسایه به ویژه صربستان و کرواسی برای کمک به بوسنی و هرزگوین در این برهه زمانی ویژه، تأکید کرد که صلح در این کشور به معنای صلح در منطقه است.

داووداوغلو در سارایوو با باقر عزت بگوویچ عضو مسلمان هیأت ریاست جمهوری و ˈزلاتکو لاگومجیاˈ قائم مقام رییس شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین دیدار و در پایان این دیدارها در یک همایش خبری، حفظ تمامیت ارضی، وحدت و رفاه در این کشور را از جمله اولویت های سیاست خارجی ترکیه دانست.

قائم مقام رییس شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اهمیت کمک های خارجی به ویژه اتحادیه اروپا گفت که وی، انتخابات زودهنگام را در این کشور برای حل و فصل مشکلات کنونی بهترین راه حل می داند.

وی احتمال داد که انتخابات زودهنگام در تابستان امسال برگزار شود.

پس از شروع تظاهرات ضد دولتی که از شهر توزلا در شانزدهم بهمن ماه آغاز و به شهرهای دیگر فدراسیون کشیده شد، مسؤولان حکومت های محلی در شهرهای زنیتسا، توزلا، بیخاچ و سارایوو در فدراسیون بوسنی و هرزگوین بنا به درخواست تظاهرکنندگان از سمت های خود استعفا کردند.

تظاهرات مردم در چند روز گذشته که پس از جنگ های داخلی در بوسنی و هرزگوین در سال های 1992 تا 1995 بزرگترین ناآرامی در منطقه گزارش شده است، به آتش زدن مقر ریاست جمهوری در سارایوو، نهادهای دولتی در دیگر شهرها و آتش زدن و ویران کردن اماکن عمومی کشیده شد که با خسارات مالی زیادی همراه بود.

اروپام**2061**1504
کد N120556

وبگردی