آفتاب

داعش، آثار باستانی را با خاک یکسان کرد

داعش، آثار باستانی را با خاک یکسان کرد

تسنیم نوشت:

منابع آگاه در سوریه از اقدام نیروهای وابسته به "داعش" در از بین بردن آثار باستانی سوریه خبر دادند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیپندنت؛ بنیادگرایان وهابی در سوریه آثار ارزشمند باستانی سوریه نظیر آثار دوره بیزانس و مجسمه های یونانی و رومی را با خاک یکسان کردند.
پاتریک کوکبیرن خبرنگار این نشریه انگلیسی در مقاله ای تحت عنوان "شکستن بت ها" در سوریه می نویسد: این اقدام "داعش" در سوریه بدترین دوره تخریب آثار باستانی بعد از اقدام مشابه طالبان در افغانستان در نابودی آثار باستانی بودایی در استان بامیان افغانستان در سال 2001 است.
این مقاله نویس انگلیسی می افزاید: سازمان دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به "داعش" هم اکنون مسئول اصلی نابودی آثار باستانی دوره بیزانس است که قدمت این آثار به قرن 6 میلادی می رسد، این آثار را "داعش" در شهر رقه در کرانه رود فرات نابود کرده است.
مسئول آثار باستانی شهر رقه به این نشریه انگلیسی گفت: 16 روز قبل یک تاجر اهل ترکیه به این شهر آمد و خواستار خرید آثار باستانی دوره بیزانس شد، زمانی که داعش از اهمیت و ارزش این اثر باستانی مطلع شد، سریعا اقدام به نابودی آن نمود.
این مقاله نویس انگلیسی در ادامه می نویسد: "داعش" عمداً یک قبرستان دوره رومی ها را در شهر حلب منهدم کرد، و سنگ تراشه ها و مجسمه های موجود در این شهر را با گلوله های جنگی مستقیماً هدف قراردادند.
مامون عبد الکریم مدیر کل آثار باستانی وزارت فرهنگ دشمق گفت: تندروها هم اکنون بزرگ ترین خطر برای اثار باستانی و تاریخی سوریه به شمار می آیند، و اگر این دوره نزاع و حضور آنها بخواهد برای مدتی دیگر در خاک سوریه ادامه یابد سوریه از تمام آثار تاریخی و باستانی تهی خواهد شد.

5252

کد N120474

وبگردی