آفتاب

وزیر ارتباطات قرقیزستان خواستار توسعه مناسبات با ایران شد

وزیر ارتباطات قرقیزستان خواستار توسعه مناسبات با ایران شد

دوشنبه - ایرنا - وزیرحمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان گفت: برای روابط دوستانه و صمیمی با ایران اهمیت زیادی قائلیم و از زمان برقراری روابط همواره تلاش داشتیم مناسبات خود را با ایران توسعه دهیم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از اطلاعیه سفارت ایران در بیشکک، «سلطان اف» در جشن سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در بیشکک که با حضور گسترده مقامات و مسوولین جمهوری قرقیزستان و جمع زیادی از سفرای مقیم این کشور برگزار شد، گفت: انتخابی که ملت ایران در سال 1979میلادی انجام دادند، برگ زرینی در تاریخ این کشور بود و در صحنه بین الملل نیز تاثیرعظیمی به جا گذاشت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است و ما برای روابط با ایران ارزش و اهمیت زیادی قائل هستیم.

این مقام قرقیزی با اشاره به سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان و مذاکرات مهم روسای جمهوری دو کشور، اظهار داشت: دورنمای روابط دو کشورمثبت و رو به توسعه است.

سلطان اف تصریح کرد: انتخابش به عنوان رییس طرف قرقیزی کمیسیون مشترک اقتصادی قرقیزستان و ایران، مبتنی بر زمینه ها و برنامه های قرقیزستان برای تقویت همکاری در بخش حمل و نقل و ترانزیت و ارتباطات هوایی است.

وی با اشاره به در پیش بودن برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک، افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

«علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک نیز در این مراسم اتکاء به ظرفیت های بومی، هویت اسلامی، ارزش های انسانی، حق گرایی، مردم سالاری و تعامل سازنده با جهان را از اصول و پایه های انقلاب ایران برشمرد.

وی اظهار داشت: به رغم مشکلات و موانع مختلف، جمهوری اسلامی ایران در بخشهای علمی، فنی و اقتصادی پیشرفت های قابل توجهی داشته است و این دستاوردها نشان داد که سیاست فشار و تحریم، نمی تواند در عزم و اراده ملت ایران خللی ایجاد کند.

نجفی با اشاره به راهبرد اعتدال و تعامل سازنده دولت جدید ایران، راه حل جامع برای اعمال حقوق کشورمان در زمینه هسته ای و لغو تحریم ها را مورد تاکید قرار داد.

سفیر ایران با اشاره به اینکه برخی به نام اسلام به ترویج خشونت، افراط گرایی و تروریـزم می پردازند، تصریح کرد: اسلام دین رحمت و عقلانیت است و تصویب پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران با عنوان جهان علیه خشونت و افراط گرایی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، موید رویکرد اصولی ایران در این زمینه است.

نجفی با اشاره به روند رو به رشد روابط ایران و قرقیزستان و تبادل هیات های بلند پایه میان دو کشور در یک سال گذشته و سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان به عنوان نخستین سفر خارجی وی در این مسوولیت، تاکید کرد: این سفر و مذاکرات دوستانه روسای جمهوری دو کشور، فصل جدیدی در مناسبات فیمابین گشوده است.

در جش سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بیشکک، وزیر حمل و نقل و ارتباطات، انرژی و صنعت، کشاورزی و احیای اراضی، توسعه اجتماعی و جمع زیادی از مسوولان قرقیزستانی به همراه سفرای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان ملل، ترکیه، هند، کره جنوبی، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، اوکراین، پاکستان، عربستان سعودی، قطر و نمایندگان سفارتخانه های چین، ژاپن و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

آساق**1663**1545
کد N119908

وبگردی