آفتاب

برنج های تایلندی حراج شد

برنج های تایلندی حراج شد

کوالالامپور – ایرنا – وزارت بازرگانی تایلند روز چهارشنبه بدنبال اعتراض برنج کاران این کشور به پرداخت نشدن طلب های خود برنج های انبار شده را حراج کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت بازرگانی تایلند 500 هزار تن برنج انبار شده را به حراج گذاشته و در نخستین قدم 220 هزار تن از برنج های طرح یارانه ای را برای فردا حراج می کند.

467 هزار و 222 تن از این برنج ها محصول سال 2011 و 2012 است و حراج برنج محصول 2012 و 2013 فردا مشخص می شود.

سه خریدار عمده برای این حراج شرکت کرده اند.

از وزارت بازرگانی خواسته شده که برنج های انبار شده را به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش برساند و سازمان تجارت خارجی تایلند مسوول مذاکره با شرکت کنندگان در این حراج است که کمترین قیمت را اریه کرده اند.

کشاورزان تایلندی از هفته گذشته تاکنون در تجمعات مختلف اعتراض خود را نسبت به سیاست های دولت یینگلوک شیناواترا نشان دادند.

خرید برنج کشاورزان از طرف دولت یینگلاک شیناواترا بالاتر از قیمت بازار و انبار کردن آن و عدم توان برای صادرات و بازاریابی مشکلات زیادی برای کشاورزان تایلندی بوجود آورده است.

نخست وزیر موقت تایلند در سال 2011 میلادی با دادن قول خرید برنج کشاورزان به قیمت 470 دلار در هر تن در انتخابات پیروز شد.

تایلند به مدت سه دهه و تا سال 2012 بزرگترین صادرکننده برنج جهان بود اما این جایگاه را طی دو سال گذشته به هند و ویتنام واگذار کرده است.

نگرانی دولت تایلند در برابر طرحی که در مورد بخش برنج این کشور اجرا می کند پس از لغو خرید یک میلیون تن برنج توسط یک شرکت چینی در هفته جاری افزایش یافت و حراج برنج ها را در دستور کار قرار داد.

دولت تایلند تمایلی به افشای هزینه اجرای طرح حمایت از برنجکاران و یا میزان ذخایر برنج این کشور ندارد، اما برخی آمارها حکایت از آن دارد که خسارت ناشی از اجرای این طرح در نخستین سال اجرا حدود چهار میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

هدف دولت تایلند از اجرای این برنامه کمک به کشاورزان فقیر بود اما باعث شد قیمت برنج تایلندی در بازار جهانی گران تر از برنج هند و ویتنام شود و این کشور جایگاه بزرگ ترین صادرکننده برنج جهان را واگذار کرد.

دولت تایلند از مردادماه سال جاری تصمیم گرفت قیمت مداخله ای برای برنج را 20 درصد کاهش دهد تا به احیای صادرات کمک کند.

آساق**د.م**1611
کد N119760

وبگردی