آفتاب

ژاپن تلاش برای راه‌اندازی راکتورهایش را از سر می‌گیرد

ژاپن تلاش برای راه‌اندازی راکتورهایش را از سر می‌گیرد

خبرگزاری دویچه وله گزارش داد که انتخاب یک فرماندار حامی انرژی هسته‌ای در توکیو باعث شده است که شرکت‌های ژاپنی و دولت ملی این کشور به راه‌اندازی 10 راکتور هسته‌ای تا تابستان امیدوار شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری دویچه وله در ادامه گزارشش نوشت: دولت ژاپن قرار است طرح انرژی جدیدش را پیش از پایان ماه مارس ارائه کند و انتظار می‌رود این سند انرژی هسته‌ای را به عنوان یکی از اجزای کلیدی منابع انرژی ملی ژاپن اعلام کند.

تنها مشکلی چنین تعهدی به انرژی هسته‌ای این است که همه راکتورهای هسته‌ای ژاپن در حال حاضر تعطیل هستند و شرکت‌های مالک آن‌ها منتظر اجازه نهادهای منطقه‌ای هستند تا بتوانند از سرگیری فعالیت و تولید برق را در این نیروگا‌ه‌ها اجرایی کنند.

فعالان محیط زیست و بسیاری از مردم عادی در ژاپن برای جلوگیری از راه‌اندازی مجدد راکتورها تلاش کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که با توجه به آن چه پس از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی اتفاق افتاد بازگرداندن انرژی هسته‌ای به ملتی که این‌چنین در برابر زمین لرزه آسیب‌پذیر است غیرمسوولانه است و شرکت‌های اپراتور این نیروگاه‌ها قادر نیستند تضمین کنند که یک حادثه مشابه اتفاق نخواهد افتاد.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: اما از زمان انتخاب یویچی ماسوزو به عنوان فرماندار توکیو در روز یک‌شنبه دیدگاه عمومی درباره از سرگیری فعالیت راکتورهای هسته‌ای ژاپن تغییر کرده است.

ماسوزو در مدت تبلیغات انتخاباتی‌اش از حمایت کامل دولت ملی برخوردار بود و پس از اعلام نتایج انتخابات، یوشیهیده سوگا، ‌دبیر کابینه ژاپن بلافاصله در جمع خبرنگاران گفت: خوب شد که کسی که با دولت هم مسیر است انتخاب شد.

دولت معتقد است اگر حمایتی که ماسوزو در جریان انتخابات دریافت کرد بتواند در سراسر کشور گسترش یابد، حداقل 10 راکتور می‌توانند در ماه‌های آینده مجوز از سرگیری فعالیت خود را دریافت کنند.

در حال حاضر نهاد نظارت هسته‌ای ژاپن در حال انجام مطالعات و بررسی‌های گسترده‌ای بر روی وضعیت 48 راکتور تعطیل شده ژاپن است تا مطمئن شود که آن‌ها از استانداردهای ایمنی جدیدی که پس از حادثه فوکوشیما معرفی شد،‌ پیروی می‌کنند.

این آژانس،‌ شرکت‌های ارائه خدمات ژاپن و همین‌طور شرکت‌های سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور گفته‌اند که این بررسی‌ها بسیار گسترده هستند و تضمین می‌کنند که احتمال وقوع یک حادثه هسته‌ای دیگر به حداقل برسد.

اما گروه‌های زیست محیطی با چنین ادعای مخالفند و معتقدند که آزمایشات و استانداردهای آن‌ها کافی نیستند.

به گزارش ایسنا، در11 مارس سال 2011 وقوع زمین لرزه و سونامی در ژاپن حادثه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما دایچی را به دنبال داشت. در این حادثه برق نیروگاه قطع شد، سیستم‌های خنک‌کننده راکتورها از کار افتاد و بالا رفتن بیش از حد دمای راکتورها به انفجارهای هیدروژنی، ذوب شدن هسته‌ راکتورها و نشست مواد رادیو اکتیو در هوا و زمین منجر شد.

به دنبال این حادثه نگرانی‌های عمومی درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای در ژاپن شدت گرفت و همین امر موجب شد راکتورهای که طبق برنامه برای انجام بررسی‌های دوره‌ای تعطیل شده بودند مجددا راه‌اندازی نشوند.

دولت ژاپن طرفدار تداوم استفاده از انرژی هسته‌ای در این کشور است و معتقد است که راکتورهای هسته‌ای ژاپن باید برای تداوم پیشرفت اقتصادی ژاپن مجددا راه‌اندازی شوند.

انتهای پیام

کد N119715

وبگردی