آفتاب

جلالی: مسایل مهم سیاست خارجی را نباید در قالب های جناحی ببینیم

جلالی: مسایل مهم سیاست خارجی را نباید در قالب های جناحی ببینیم

تهران - ایرنا - رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید مسایل مهم سیاست خارجی را در قالب های جناحی ببینیم، گفت: مسائل سیاست خارجی ملی است و مواضع دولت های ما در چارچوب برخی چالش های داخلی گرفتار نمی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «کاظم جلالی» روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، با اشاره به تعامل دولت و مجلس در 6 ماه گذشته، گفت: دولت و مجلس در 6 ماه گذشته همکاری کردند که رییس جمهوری هم در سخنرانی دیروز خود به آن اشاره کرد.

وی تصویب لایحه بودجه در مجلس را از جمله موارد همکاری های مجلس و دولت ذکر کرد و گفت: البته همواره اختلاف نظرهایی هم وجود دارد و با توجه به اینکه نظارت در اختیار مجلس است، می تواند این اختلاف نظرها وجود داشته باشد، در غیراین صورت اراده مجلس همکاری با دولت است و با همکاری و پشتیبانی دولت مشکلات را حل می کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم رویکرد ملی به سیاست خارجی، اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس تدبیر رهبری و شعار عزت، حکمت و مصلحت پیش می رود و مجلس و دولت در این بخش دارای هم فهمی هستند، البته اختلاف نظرهایی هم در برخی شیوه ها دارند.

وی خاطرنشان کرد: مباحث سیاست خارجی ملی است و آوردن این مباحث در سطح برخی چالش های داخلی مناسب نیست، خصوصا امروز که دستگاه سیاست خارجی با موضوعات مهمی درگیر است.

جلالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در مرحله عمل خوشبین هستیم چرا که جناح های سیاسی از درک خوبی در سیاست خارجی برخوردار هستند، اما گاهی اوقات مسائل داخلی هم چاشنی آن می شود که باید این مساله آسیب شناسی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به نحوه تعامل مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: هر یک از نمایندگان که سخن می گوید نباید بلافاصله اظهارات او را منتسب به همه نمایندگان کنیم. 290 نماینده در مجلس حضور دارند که نظرات آنها می تواند متفاوت از یکدیگر باشد، اما اکثریت مجلس تلاش کرد از دولت حمایت کند.

به گفته جلالی، مجلس شورای اسلامی در زمان تشکیل کابینه و تصویب لایحه بودجه کمک های موثری داشته است، اما طبیعی است که تعامل امری کاملا طرفینی است و شاید در بخش هایی هم ضعف هایی هم باشد.

وی خواستار حضور فعال تر معاونین پارلمانی در مجلس و ارتباط آنها با نمایندگان شد و گفت: کاهش بودجه عمرانی نمایندگان را در حوزه های انتخابیه با سوالات زیادی روبه رو می کند که دولت می تواند کمک موثری به نمایندگان داشته باشد ضمن این که همه کمک ها مادی نیست و برخی نگاه های مهربانانه تر می تواند در ایجاد تعامل موثر باشد.

سیام(3)**2021**9132**1535
کد N119525

وبگردی