آفتاب

اردوغان: بدون لغو محاصره غزه مناسبات ترکیه با اسرائیل عادی نمی شود

اردوغان: بدون لغو محاصره غزه مناسبات ترکیه با اسرائیل عادی نمی شود

آنکارا- نخست وزیر ترکیه گفت: به رغم پاسخ مثبت اسرائیل به بسیاری از خواسته های آنکارا ،بدون لغو محاصره غزه توافقی برای عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل صورت نخواهد گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈکانال 24ˈ ، رجب طیب اردوغان اضافه کرد که خواستار یک توافقنامه مکتوب از جانب اسرائیل است و تل آویو باید قول بدهد به عنوان پیش شرطی برای امضای توافق سازش مجدد و عادی سازی روابط میان دو طرف، به محاصره غزه پایان دهد.

نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبری در آنکارا در کنار ماریانو راخوی، همتای اسپانیایی اش گفت: مذاکرات با اسرائیل پیشرفت هایی داشته اما پایان نیافته است.

وی افزود: تل آویو به خاطر حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره آبی در سال 2010 که باعث کشته شدن چند تبعه ترکیه شد، عذرخواهی رسمی کرده و حتی تل آویو حاضر شده به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند، اما به یکی از درخواست ها ی ترکیه که لغو محاصره غزه است، هنوز ترتیب اثر نداده است.

اردوغان گفت :این درخواست برای عادی شدن روابط میان تل آویو و آنکارا ضرورت دارد، بنابراین، اگر این لغو محاصره صورت نگیرد عادی سازی مناسبات میان تل آویو و آنکارا صورت نخواهد گرفت.

روزنامه اسلامگرای ملی گازته ترکیه دیروز با اشاره به سخنان برخی از مقامات ترکیه در مورد نزدیک بودن آشتی و عادی سازی روابط با اسرائیل نوشت: مردم ترکیه با آشتی دولت این کشور با رژیم صهیونیستی مخالفند.

ملی گازته در گزارشی تحت عنوان ˈ شهادت را نمی توان با پول خرید ˈ نوشت ، با توجه به روند پیشرفت مذاکرات بین آنکارا و تل آویو بر سر غرامت، جنایت نیروهای صهیونیستی در کشتی مرمره که منجر به کشته شدن 9 شهروند ترکیه در این کشتی شد، برخی از مقامات ترکیه از آغاز در باره نزدیکی مجدد روابط ترکیه و اسرائیل سخن گفتند.

احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در یک گفت وگوی تلویزیونی اذعان کرد که اسرائیل و ترکیه بیش از هر زمان دیگری برای توافق در زمینه آشتی و عادی سازی روابط به هم نزدیک هستند.

به نوشته روزنامه گازته ، خانم چیدم توپچواوغلو همسر چتین توپچواوغلو یکی از کشته شدگان کشتی ماوی مرمره در این مورد گفت: معامله آنکارا با تل آویو بر سر خون کشته شدگان این شبیخون در ازای پول، نمک پاشیدن به زخم بازماندگان است.

وی افزود: مبارزه برای آزادی فلسطین، مبارزه ای مقدس است، صهیونیست ها باید به خاطر کشتار انسان های مظلوم و بی گناه از جامعه بشری عذرخواهی کنند، باید از ترکیه و بازماندگان این کشتار عذرخواهی کنند باید به محاصره غزه پایان دهند ، بحث مادی قضیه و موضوع پرداخت غرامت در آخر این روند است.

اخیرا برخی از رسانه های ترکیه نوشتند که رژیم صهیونیستی پرداخت 20 میلیون دلار غرامت به بازماندگان کشته شدگان کشتی مرمره آبی را تقبل کرده است.

بلند آرینچ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت اردوغان هم ضمن تاکید بر نزدیک شدن دیدگاه های دو طرف در زمینه پرداخت غرامت گفته است ، به راه حل این مسئله نزدیک شده اند و در صورت امضای موافقت نامه، روابط سیاسی دو طرف بار دیگر توسعه می یابد و سفیران جدید نیز منصوب خواهند شد.

خاورم ** 2010* 230 **1515
کد N119354

وبگردی