آفتاب

بازداشت 14 عضو طالبان/ آغاز روند تحویل بالگردهای روسی به افغانستان

بازداشت 14 عضو طالبان/ آغاز روند تحویل بالگردهای روسی به افغانستان

بازداشت 14 عضو طالبان، سفر کرزای به آنکارا، آزادی 65 نفر از زندانیان بگرام و آغاز روند تحویل 50 فروند بالگردهای ترابری-نظامی به افغانستان از جمله خبرهای مرتبط با این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، وزارت کشور افغانستان صبح امروز چهارشنبه اعلام کرد که در جریان عملیات های نظامی در 24 ساعت گذشته شش عضو طالبان کشته و 14 فرد دیگر بازداشت شدند.

نیروهای امنیت ملی افغانستان عملیات مبارزه با تروریسم را در 24 ساعت گذشته در ولایت های زابل، قندهار، قندوز، قندهار، کپیسا، وردک، لوگر، غزنی، خوست، هرات و فراه انجام دادند.

نیروهای افغانی همچنین تسلیحات و مهمات طالبان را کشف و ضبط کردند، این درحالیست که سرکردگان شبه نظامیان هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند.

آسوشیتد پرس نیز گزارش داد حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته کابل را به مقصد آنکارا ترک کرد تا در نشست سه روزه سران سه کشور درباره تحولات افغانستان شرکت کند.

در هشتمین نشست سه جانبه سران ترکیه، افغانستان و پاکستان که از امروز چهارشنبه به میزبانی عبدالله گل برگزار می شود، نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز حضور دارد.

کرزای همچنین قرار است که به صورت جداگانه با رئیس جمهوری ترکیه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور درباره روشهای موجود برای افزایش روابط میان کابل و آنکارا گفتگو کند.

همچنین وزیر خارجه و وزیر دفاع افغانستان کرزای را در این سفر همراهی می کنند و قرار است علاوه بر مسائل امنیتی، درباره مسائل اقتصادی، آموزشی و همکاری میان نمایندگان پارلمان گفتگو کنند.

خبر دیگر اینکه رئیس پلیس ولایت قندوز از بازداشت شش عضو طالبان در عملیات نیروهای امنیتی در شمال این کشور در 250 کیلومتری جنوب شهر کابل خبر داد.

خبرگزاری فرانسه نیز از آزادی  65 نفر از زندانیان محبوس در زندان بگرام در نزدیکی کابل با وجود آنکه دولت آمریکا این افراد را تهدیدی برای نیروهای ناتو و افغان می خواند، خبر داد.

این اقدام افغانستان انتقادهای واشنگتن را به همراه داشت و دولت آمریکا آن را ناقض توافقنامه میان دو کشور هنگام واگذاری مسئولیت برقراری امنیت به این کشور در مارس 2013 خوانده است.

دولت آمریکا زندانیان را جنایتکارانی خطرناک توصیف کرده که در فعالیت های تروریستی از جمله کشتار نیروهای امنیتی و شهروندان افغانی نقش داشته اند.

این در حالی است که دولت افغانستان اعلام کرده 45 نفر از افراد بازداشت بیگناه بوده و هیچ مدارکی وجود ندارد که نشان می دهد این افراد متهم به ارتکاب فعالیتهای تروریستی هستند.

جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در اظهاراتی در کنگره نیز امضا نکردن پیمان راهبردی واشنگتن و کابل را از سوی حامد کرزای دور از ذهن توصیف نکرد.

در همین حال جی کارنی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید خواستار امضای هرچه سریعتر این توافقنامه امنیتی شد.

این درحالیست که کرزای پیشتر پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

ایتارتاس نیز از آغاز روند تحویل 50 فروند بالگردهای ترابری-نظامی از نوع میگ-17 بی 5 به افغانستان از سوی روسیه خبر داد که این کمک نظامی در راستای چارچوب قرار داد نظامی با دولت آمریکا است.

کد N119270

وبگردی