آفتاب
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

سرمایه گذاری خارجی بر روی صنایع معدنی ضامن رشد معادن خواهد شد

سرمایه گذاری خارجی بر روی صنایع معدنی ضامن رشد معادن خواهد شد

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران معتقد است: مذاکرات ژنو نقش موثری در حرکت روبه جلو اقتصاد کشور دارد و چنانچه نسبت به جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی بر روی صنایع معدنی اقدام شود، این امر رشد فعالیت معادن را تضمین خواهد کرد.

هرمز ناصرنیا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی تاثیر زیادی بر گردش اقتصاد کشور دارد و در بهره گیری از فناوری نوین در معادن وصنایع معدنی نقش تاثیرگذاری دارد.

وی یادآور شد: فعالیت شرکتهای ایران در قالب صادرات خدمات فنی ومهندسی در عرصه برون مرزی در کشورهای کمتر توسعه یافته، پیامد رشد فناوری در این کشورها را به دنبال داشت.

ناصرنیا تاکید کرد: بزرگترین مزایای سرمایه گذاری خارجی در ایران، رشد فناوری و اطلاعات را به همراه دارد.

به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی شرکتهای صنعتی و معدنی از کشورهای پیشرفته صنعتی، خواستار حضور در ایران و انجام فعالیتهای مربوطه بودند، اما شرایط ویژه در آن دوران مانع از حضور آنها در بخش معادن وصنایع معدنی شد.

گزارشهای منتشره حاکی است، طی نیم قرن اخیر ایران به میزان 23 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده که حاصل این اقدام موجب شده تا واحدهای مربوطه سالانه 15 میلیارد دلار درآمد ایجاد کنند.

میزان ذخایر قطعی معدنی اکتشافی 37 میلیارد تن ذکر شده که ارزش آن 770 میلیارد دلار برآورد شده است .

درعین حال برخی از اخبار حاکی است، اطلاعات میزان ذخایر قطعی معدنی کشور مربوط به نزدیک به پنج دهه قبل است.

ناصرنیا با بیان اینکه اجرای طرحهای توسعه در بخشهای مختلف، تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها را ضروری می سازد، گفت: اکنون در زمینه سنگ آهن، آلومینیوم، تیتانیوم (فلزی سبک و مقاوم با کاربری متنوع علاوه بر صنایع هوانوردی و موشک سازی، در بخش پزشکی هنگام برخی شکستگی ها در درون بدن انسان به کار می رود) و غیره با کمبود مواجه هستیم.

ایران سالانه حدود 20 میلیون تن سنگ آهن صادر می کند که حدود 12 میلیون تن آن سهم بخش خصوصی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز با بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی و نیز همکاری مشترک با شرکتهای شناخته شده بین المللی می توان در زمینه اکتشاف و استخراج فلزات کمیاب و خاک های نادر فعالیت کرد.

وی در ادامه افزود: ایران سالیان زیادی است که در زمینه استخراج گچ در سطح معادن کشور فعالیت می کند، اما به دلیل نیاز و نبود منابع داخلی، گچ مورد مصرف پزشکی همواره وارداتی است.

ناصرنیا اضافه کرد: انتظار می رود با بهبود شرایط بین المللی ، ایران بتواند از منابع خارجی در رشد فعالیتهای معادن وصنایع معدنی بهره گیرد.

ایران اکنون دارای پنج هزار و 600 معدن فعال است که سال گذشته میزان استخراج آنها به حدود 400 میلیون تن رسید و قرار است در سال پایانی برنامه پنجم توسعه کشور (1394) رقم استخراج معادن به 570 میلیون تن برسد.

اقتصام (4)1559**1558
کد N119024

وبگردی