آفتاب

روزنامه لبنانی: واشنگتن خود را برای سوریه با بشار اسد آماده می کند

روزنامه لبنانی: واشنگتن خود را برای سوریه با بشار اسد آماده می کند

بیروت – ایرنا - دیر یا زود نبرد شهر یبرود سوریه ( در مرزهای لبنان) به پایان می رسد و ارزیابی های نظامی حاکی است که اگر تصمیم جدی گرفته شده باشد این نبرد یک هفته بیشتر طول نخواهد کشید.

به گزارش ایرنا ، روزنامه لبنانی « الاخبار» در گزارشی به قلم « سامی کلیب» نویسنده لبنانی افزود : با پایان این نبرد ، اظهارات سیاسی در سوریه ، لبنان ، عربستان سعودی و ایران که بیانگر شروع تحولات بزرگ خواهد بود، آغاز می شود و از جمله این تحولات آینده شهرعرسال لبنان، نقش دولت لبنان و آمادگی آمریکا برای پذیرش واقعیت ها در سوریه و باقی ماندن بشار اسد در قدرت بعداز انتخابات ریاست جمهوری است.

ادامه گزارش روزنامه لبنانی به شرح زیر است:

بر چشم انداز نبرد سرنوشت ساز یبرود ( آزادسازی این شهر راهبردی از دست تروریست های تکفیری) و تحولاتی که انتظار آن می رود، رخ دادهایی پیشی گرفته است که از جمله آنها سکوت قابل توجه کشورهایی است که از مخالفان سوری حمایت سیاسی و تسلیحاتی می کردند.

آیا این چراع سبزی برای اقناع جهان است که ارتش سوریه یک هدف بین المللی و منطقه ای آشکار یعنی از بین بردن تروریسم را دنبال می کند؟ به نظر می رسد که همه چیز در این جهت قرار دارد.

رویکرد مهم نظامی امنیتی آمریکا در باره آینده بشار اسد رییس جمهوری سوریه که از زبان یک مدیر امنیت ملی این کشور بیان شد، حایز اهمیت است.

«جیمز کلابر» گفت که توافقنامه سلاح های شیمیایی با سوریه جایگاه بشار اسد را تقویت کرد.

بدنبال کلابر، اظهارات مشابه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا است که گفت ، اسد در میدان نبرد به پیشرفت هایی دست یافته اما هنوز پیروز یا شکست خورده نیست.

آیا این اظهارات حاکی است، آمریکا واقعیت را قبول کرده که بشار اسد در انتخابات چند ماه آینده ریاست جمهوری سوریه نامزد و انتخاب می شود و واشنگتن هم آن را می پذیرد؟ به نظر می سد که امور در این جهت است.

اما اظهارات و مواضع مقامات سعودی ، اولین آن دستور پادشاه عربستان سعودی برای مجازات تروریست ها و تکفیری ها است و دوم اطلاعیه سفیر عربستان در ترکیه که گفت آماده فراهم کردن شرایط آسان بازگشت عناصر مسلح سعودی از سوریه به عربستان است.

سوم تعیین شاهزاده «خالد الفیصل» به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش است که بطور مستقیم در تغییر روش های تربیتی نقش دارد و همچنین تعیین دکتر«هیا بنت عبدالرحمن بن محمد السمهری» در مقام مدیرکلی آموزش و پژوهش است و بویژه اختصاص میلیون ها دلاری که ملک عبدالله به این وزارتخانه اختصاص داده است.

آیا این تحولات و اقدامات، مطلوب آمریکا و غرب است بویژه بعداز گسترش موج تروریسم و فاصله گرفتن تصمیم بین المللی از سرنگونی بشار اسد و تعیین اولویت مبارزه با تروریسم؟ به نظر می رسد که امور بویژه قبل از سفر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به ریاض در این جهت است.

بنابراین نمی توان قبول کرد که اعلام آمادگی گروه 14 مارس لبنان برای نشستن کنار حزب الله در دولت واحد با این تحولات بی ارتباط بوده است.

نزدیکی بیشتر ایران و ترکیه که آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آن را از دهه ها قبل بی همتا خوانده اند.

درست است که سفر «رجیب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه به تهران از منطق تفاهم درباره آینده بشار اسد رییس جمهوری سوریه فاصله داشت اما با تصمیم ترکیه برای اقداماتی مستقیم در توقف تروریسم ارتباط محکمی دارد.

این در حالی بود که اردوغان در ملاقات و گفت وگو با وزیران اتحادیه اروپا در 21 ماه گذشته میلادی گفته بود که تروریسم 4 وجه دارد ، القاعده ، النصره ، داعش و حزب دموکراتیک کردی و این یعنی اینکه اولا او نگران است راه ها بر روی عناصر مسلح به سوی سوریه بسته شود و توافق با حزب کارگران کردستان در آستانه فروپاشی قرار گرفته باشد.

این اطلاعات چه معنایی دارند ؟

اول، یک مقام مسئول منطقه که از پرونده سوریه اطلاعات دارد، می گوید که نبرد یبرود بزودی همه معادله های جنگ در سوریه را دگرگون می کند و محور دیگر را به قبول این منطق که نظام سوریه در آستانه پیروزی در جنگ است، وامی دارد.

موفقیت نبرد یبرود بیشترین تاثیر را بر شهر عرسال لبنان می گذارد و همه راه های کمک رسانی را مسدود می کند و این شهر را در محاصره قرار می دهد که مقدمه سقوط نظامی آن است.

این شرایط گروه 14 مارس لبنان و عربستان سعودی را وادار می کند که باید واقعیت های جدید را بپذیرند و قبول کنند که در مقابل یک واقعیت تازه قرار گرفته اند.

چه بسا این نگاه باعث برخی بزرگنمایی ها و زیاده روی ها در ناچیز شمردن قدرت طرف مقابل برای گشودن جبهه های جدید در منطقه درعا و در موازات مرزها اردن و حتی داخل لبنان شود.

این بزرگنمایی ممکن است اما مقامات لبنانی بلند مرتبه در گروه 8 مارس لبنان تاکید دارند که این برنامه برای مقابله با هرگونه تحولات و انفجارها آماده شده و در آن هیچ حد و مرز جغرافیایی ، امنیتی و سیاسی وجود ندارد.

آیا این دلیلی برای تاخیر در تشکیل دولت جدید لبنان شده است؟ به نظر می رسد امور در این جهت پیش می رود.

دوم ، یک دیپلمات منطقه ای پیگیر امور سوریه از اجلاسی امنیتی می گوید که حدود 2 ماه قبل در اردن برگزار شده است و در این اجلاس که سعودی ها ، اردنی ها ، دولت های غربی و شاید اسراییلی ها هم حاضر بوده اند، یک مقام آمریکایی تاکید می کند : باید با این گزینه که اسد در قدرت باقی می ماند و برنده جنگ سوریه است، کنار بیایید و به آن عادت کنید و بهتر است به دوران بعداز انتخابات ریاست جمهوری در سوریه فکر کنید.

این سخنان مقام آمریکایی همچون آب سردی بود که در سرمای سوزان اردن بر روی سر حاضران ریخته شد.

سوم ، یک مقام روسی شناخته شده اخیرا به تهران و دمشق تاکید کرده است که شخص بشار اسد خط قرمزاست و هیچ چیزی نمی تواند مانع نامزدی او در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه و پیروزی او شود و این موضع مسکو آنها را شگفت زده کرد.

چهارم ، آمریکایی ها تلاش هایی را برای همکاری با ایران به منظور حل پرونده سوریه شروع کرده اند به همین دلیل «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان نشست امنیتی مونیخ به مقر اقامت «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود رفت.

کری در این دیدار تلاش کرد تا با ظریف درباره پرونده سوریه بحث کند اما وزیر خارجه ایران خواستار تنها بررسی موضوع هسته ای شده تا دیگر پرونده ها بر آن تاثیری نداشته باشند.

پنجم ، بعداز خارج شدن قطر از پرونده سوریه و تسلیم آن به سعودی ، دو شخص محوری و کلیدی هم از این پرونده کنار گذاشته شده اند و آنها «بندر بن سطان» رییس دستگاه امنیتی سعودی و « رابرت فور» سفیر سابق آمریکا در سوریه است و اطلاعاتی که تهران و مسکو بر آنها تاکید دارند نشان می دهد که نقش این دو پایان یافته است.

ششم ، پرونده نفت در لبنان است که بتازگی باز شده است؛ دو احتمال بیشتر وجود ندارد ، یک با ایران ، حزب الله ، سوریه و روسیه تفاهم شده که کشورهای مطمئنی وارد این پرونده شوند و یا اینکه به کار حزب الله و همپیمانانش خاتمه داده شود و به نظر می رسد احتمال اول درست است.

آیا امور بر اساس تمایل و خواست محور روسیه ، ایران ، سوریه و حزب الله پیش می رود؟

مهم است که یادآوری کنیم که کنگره آمریکا مدتی قبل مسلح کردن مخالفان معتدل نظام سوریه را از سر گرفت و همچنین مهم است که یادآوری کنیم که ایده سرنگونی نظام سوریه فعلا کنار گذاشته شده است.

جنگ ادامه دارد اما اگر همزمان با آن پرونده نزدیک شدن ایران و غرب و پیشرفت ارتش سوریه در نبرد با عناصر مسلح و نابودی آنها جلو برود ، امور بیشتر و بیشتر به نفع بشار اسد ، ایران و همپیمانان آنها در سوریه و عراق و لبنان تا یمن پیش خواهد رفت و با این صحنه ، جیمز کلابر درست می گوید.

اما اگر بی اخلاقی ها در سیاست جهانی را که براساس منافع ایجاد می شود ، در نظر بگیریم ، می توان انتظار هرگونه تحولاتی را داشته باشیم.

خاورم ** 1324**1586
کد N118930

وبگردی