آفتاب

روسیه پیش نویس قطعنامه مبارزه با تروریسم در سوریه را به شورای امنیت ارائه می دهد

روسیه پیش نویس قطعنامه مبارزه با تروریسم در سوریه را به شورای امنیت ارائه می دهد

مسکو- ایرنا- گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کشورش پیش نویس قطعنامه ای را در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، گاتیلوف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این ابتکار در راستای انجام اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم در سوریه است.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که پیش نویس قطعنامه درباره سوریه در آینده نزدیک به شورای امنیت ارائه می شود، اظهار داشت: در این قطعنامه از همه دعوت خواهد شد برای مبارزه با تهدید تروریسم در سوریه تشریک مساعی کنند.

وی افزود: روسیه بارها اعلام کرده است که در سوریه سازمان های تروریستی زیادی فعالیت می کنند و در وهله اول سازمان القاعده و گروه های وابسته آن در این کشور فعال هستند که یکپارچگی سرزمینی سوریه و سایر کشورهای منطقه را تهدید می کنند.

وی با بیان این که خطر تهدید تروریسم کمتر از مشکلات انسانی نیست، اظهار داشت: به همین دلیل باید با تهدید تروریستی در سوریه همگام با فاجعه انسانی مقابله کرد.

مقام روس افزود: معتقدیم که اهمیت مقابله با تهدیدهای تروریستی کمتر از اقدام در جهت بهبود وضعیت انسانی در سوریه که غرب در راستای آن حرکت می کند، نیست.

گاتیلوف با انتقاد از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی به شورای امنیت گفت: در این پیش نویس زمینه برای مداخله نظامی در سوریه فراهم می شود و روسیه در شکل کنونی پیش نویس مانع تصویب آن در شورای امنیت خواهد شد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: هدف این پیش نویس ایجاد شرایط برای اقدامات نظامی علیه دولت سوریه در صورت عدم اجرای خواسته های مطرح شده در آن می باشد.

وی اضافه کرد: این اقدام بسیار آسان خواهد بود زیرا وضعیت انسانی در سوریه بسیار پیچیده است.

گاتیلوف ادامه داد: روسیه امیدوار است در شورای امنیت حمایت برخی کشورها در وهله اول چین را به دست آورد.

وی افزود: چین رویکرد روسیه (در مساله مبارزه با تروریسم در سوریه) را می پذیرد و امیدوارم سایر اعضای شورای امنیت هم بطور واقعگرایانه وضعیت را ارزیابی کنند.

گاتیلوف افزود: روسیه از دولت سوریه و معارضان دعوت می کند در دور دوم مذاکرات تمام مفاد توافقنامه ژنو را مورد بحث قرار دهند و توجه خود را فقط به یکی از مواد آن متمرکز نکنند.

وی افزود: مساله اصلی این است که هیات دولت سوریه در مذاکرات برای تمرکز تلاش ها بر مبارزه با تروریسم مصمم است که رویکرد درستی است.

وی اضافه کرد: اما هیات معارضان معتقد است که باید بحث ها را از تشکیل نهاد مدیریت انتقالی آغاز کرد.

روسیه بارها بر لزوم مبارزه با تروریسم در سوریه تاکید کرده است و از کشورهای غربی هم که از گروه های تروریستی برای سرنگونی حکومت بشار اسد حمایت می کنند، خواسته است که رویکرد مشابهی داشته باشند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در دیدار با احمد جربا رییس تشکل موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوریه با تاکید بر موضع کشورش در مبارزه با تروریسم در سوریه، کشورهای غربی را از برقراری روابط با گروه های تروریستی در این کشور برحذر داشت.

لاوروف گفت: امیدواریم قدرت های غربی و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه فقط با بازیگران سیاسی در سوریه تماس داشته باشند و هیچ گونه ارتباطی با گروه های تروریستی برقرار نکنند.

وی افزود: شرکای آمریکایی، اروپایی و کشورهای منطقه را برای پیروی از چنین رویکردی تشویق می کنیم.

لاوروف گفت: باید با تمام طرف های سوری البته گروه های سیاسی و نه تروریستی همکاری کنیم.

اروپام/2242**518** 1337
کد N118832

وبگردی