آفتاب
گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هلند

غریب‌آبادی: دو هیات پارلمانی و تجاری هلند به زودی راهی ایران می‌شوند

غریب‌آبادی: دو هیات پارلمانی و تجاری هلند به زودی راهی ایران می‌شوند

سفارت ایران در هلند در مراسمی با حضور بیش از 500 نفر از مقام‌های دولتی، سفرا و دیپلمات های مقیم، روسای سازمان های بین‌المللی، شخصیت‌های علمی و فرهنگی، نمایندگان رسانه‌ها، بازرگانان و صاحبان صنایع سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامیداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کاظم غریب‌آبادی، سفیر کشورمان در لاهه در سخنانی در این مراسم اظهارکرد: در دوره نظام دو قطبی، انقلاب اسلامی در سال 1979 به رهبری امام خمینی (ره) موجب تغییرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گسترده‌ای در ایران شد و مردم ایران در یک همه‌پرسی با رأی 98.2 درصدی خود، نظامی اسلامی (مردم‌سالاری دینی) را برگزیدند.

وی افزود: استقلال، آزادی، حکومت قانون، گفت‌و‌گو، تکثرگرایی و عدالت مهم‌ترین اصول و اهداف جمهوری اسلامی در سیاست داخلی به شمار می‌آید. ایران کشوری است که به مردم خود و مشارکت آنان در مدیریت کشور متکی است.

غریب‌آبادی هم‌چنین افزود: ایران به عنوان کشوری باستانی با تاریخ و تمدن هفت هزار ساله، ادبیات و معماری غنی، چشم‌اندازهای طبیعی خیره‌کننده، منابع غنی نفت و گاز، معادن متنوع و منابع طبیعی، سرزمین فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم به شمار می‌آید. طی سی و پنج سال گذشته، ایران دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های علمی، پزشکی، فن‌آوری نانو، سلول‌های بنیادی، هوافضا، ماهواره، دفاعی، آموزش، بهداشت، صنعت، معدن، کشاورزی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای داشته است.

سفیر کشورمان در ادامه در خصوص یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایرانیان در 14 ژوئن 2013 با خلق حماسه‌ای بزرگ، دکتر روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران برگزیدند. مشارکت عظیم 72.2 درصدی مردم ایران در انتخابات بار دیگر پیوندهای مستحکم بین دولت و ملت را نشان داد. نتیجه این انتخابات که برای برخی از تحلیل‌گران و سیاستمداران خارجی غیرمنتظره بود، ثابت کرد که دولت ایران همواره به حق مردم برای انتخاب احترام گذارده و آن را تضمین کرده است.

وی افزود: مردم صلح دوست ایران با مشارکت در انتخابات، علاقه خود به گسترش دوستی، همکاری و گفت‌و‌گو با ملل و دول متمدن را در سرتاسر جهان ابراز کردند. رئیس‌جمهور ایران از همان آغاز اعلام کرد که "سیاست تدبیر، اعتدال و امید، عدالت و ارتقای اعتماد دوجانبه بین ایران و دیگر کشورها را بر پایه احترام دوجانبه" پی خواهد گرفت. پیام واقعی رئیس‌جمهور ایران به جامعه بین‌المللی این است که ما منافع مشترک، اهداف مشترک برای ترغیب صلح، امنیت و آرامش در منطقه و جهان داریم.

غریب‌آبادی در ادامه گفت: اخیرا شاهد پیشرفت دیپلماتیک بارزی در مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک بودیم. هفت کشور بر سر برنامه اقدام موقتی در خصوص مساله هسته‌ای در 24 نوامبر 2013 در ژنو به توافق رسیدند. توافق ژنو که از طریق دیپلماسی و مذاکره به دست آمد، نشانه جدیدی از ظهور بنای اعتماد و احترام دوجانبه است. توافق موقت که دستاوردی مهم و البته نخستین گام برجسته به سوی حل بحران غیر ضروری مبتنی بر رویکرد برد برد است، بر این نکته تأکید می‌کند که دو طرف نیازمند کار با یکدیگر مبتنی بر " موضع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک" هستند.

وی هم‌چنین افزود: ایران به عنوان بازیگر محوری در خاورمیانه، علاقه شدیدی به صلح، آرامش، پیشرفت و امنیت دارد و آینده‌ای پایدار، بادوام و موفق را برای همه ملل صلح دوست آرزو می‌کند. ما بر این باوریم که تعهد سازنده و موثر در قبال کشورها راه را برای درک متقابل و دستاوردهای بیش‌تر همواره خواهد کرد. ایرانیان مردمی صلح دوست هستند و فرهنگ و تاریخ غنی آن ها عمیقا ریشه در خردورزی، تعقل و تعامل با دیگر ملل دارد.

سفیر ایران در هلند که مأموریتش در پایان ماه فوریه به پایان می‌رسد با اشاره به روابط دو کشور خاطرنشان کرد: تاریخ روابط دو کشور به 400 سال پیش باز می‌گردد. در این مدت، دو ملت و دو کشور به درک عمیق‌تری از یکدیگر رسیده‌اند و منافع ملی خود را ارتقا بخشیده‌اند. با در نظر گرفتن این اصل که " نقش دیپلمات‌ها ساخت و تنظیم روابط تا تخریب آن است" من و همکارانم کوشیده‌ایم از هر فرصتی جهت ارتقای روابط دو کشور طی 50 ماه گذشته بهره‌برداری کنیم. ایران و هلند دارای منافع مشترک متعددی در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، امری که همکاری و تعامل آن‌ها را ضروری می‌سازد.

وزیران امور خارجه دو کشور همیشه طی چهار سال گذشته با یکدیگر در تماس بوده‌اند. رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر هلند اخیرا در نشست داووس در سوئیس با یکدیگر دیدار و درباره مقولات گوناگونی گفت‌و‌گو کردند. رویدادهای فرهنگی بسیاری سالانه در روابط دو کشور رخ می‌دهد. سالانه بیش از 5 هزار جهانگرد هلندی از ایران دیدار می‌کنند و پس از بازگشت به هلند، به دوستان ایران بدل می‌شوند. بیش از 36 هزار ایرانی در هلند زندگی می‌کنند که نماینده فرهنگ ایرانی هستند و ما بدان مفتخریم. هلند سومین شریک تجاری ایران در اروپاست و حجم تجارت دو کشور بیش از یک و نیم میلیارد یورو در سال است. شخصا بر این باورم که می‌توانیم این روابط را تا پنج میلیارد یورو در سال گسترش دهیم. به همین منظور و برای بحث درباره فرصت‌های بیش‌تر جهت ارتقای روابط و درک بهتر، دو هیت پارلمانی و تجاری هلند به زودی راهی ایران خواهند شد.

انتهای پیام

کد N118805

وبگردی