آفتاب
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

عصمت از گناه، محصول روشن‌بینی و بصیرت است

عصمت از گناه، محصول روشن‌بینی و بصیرت است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: متاسفانه امروز حاشیه‌های سیاسی بر زندگی و شناخت ما از انقلاب اسلامی غلبه کرده و ذهن‌هایمان بیش از حد سیاسی شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: متاسفانه امروز حاشیه‌های سیاسی بر زندگی و شناخت ما از انقلاب اسلامی غلبه کرده و ذهن‌هایمان بیش از حد سیاسی شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام محمد جواد حاج علی‌اکبری در جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد، با تکیه بر این کلام امام سجاد (ع) که «خدایا از تو پوزش می‌خواهم اگر گناهی به من روی آورده و از آن کناره نجسته‌ام» اظهار کرد: انسان باید از نظر تربیت الهی و تحصیل نور به جایگاهی برسد که اگر در معرض گناه قرار گرفت، عقل، اندیشه، قلب، جسم و وجود او از گناه فاصله گیرد و این همان جایگاه مطلوب الهی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با ذکر این مقدمه در تشریح ویژگی انسان متقی گفت: زمانی که انسان متقی دچار وسوسه شیطان می‌شود، او به خود می‌آید و متوجه می‌شود که خداوند او را می‌نگرد. بنابراین از گناه کناره می‌گیرد و نتیجه این یاد خدا و کناره‌گیری، رسیدن به بصیرت است.

وی در ادامه عصمت از گناه را محصول روشن‌بینی و بصیرت معرفی کرد و افزود: زمانی که چشم انسان باز می‌شود، ایمن شده و دیگر نجات یافته است زیرا بصیرت دارد و این همان چیزی است که خدا از انسان توقع دارد.

حاج علی‌اکبری افزود: سرمنشا تمام بدبختی‌هایی که بر سر انسان می‌آید، عدم بصیرت است که موجب می‌شود وسوسه گناهی او را بفریبد.

وی تنها راه نجات در برابر وسوسه گناه را تقوا برشمرد و رسیدن به مرحله‌ای از عصمت در برابر برخی گناهان را برای انسان نشان از آن دانست که می‌توان در برابر سایر گناهان نیز به عصمت رسید.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که «امام سجاد (ع) پایان دعا را باز گذاشته‌اند» تصریح کرد: هر فردی متناسب به مکان، زمان، شرایط، سن و موقعیت خود می‌تواند با محاسبه مومنانه و چشم تقوایی سایر موارد را در خود بیابد و برای آن‌ها طلب پوزش کند و همین عذرخواهی نیز باید انسان را به مرحله عصمت و مصونیت نزدیک کند.

حاج علی‌اکبری، حداقل شکرگزاری برای نعمت بزرگ انقلاب را احصا و شناخت آن دانست و اظهار کرد: ما گاهی به سبب بزرگی نعمت از آن غفلت می‌کنیم. مثال ما و انقلاب، مثال بچه‌های دماوند و قله دماوند است؛ متاسفانه به دلیل هم عصری و نزدیک بینی، از شناخت درست و دقیق انقلاب اسلامی غافل شده‌ایم و قرب نعمت برای ما حجابی ایجاد کرده است.

وی هم چنین با انتقاد از درگیری جامعه امروز با حاشیه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تصریح کرد: متاسفانه امروز حاشیه‌های سیاسی بر زندگی و شناخت ما از انقلاب اسلامی غلبه کرده و ذهن‌هایمان بیش از حد سیاسی شده است.

انتهای پیام

کد N118657

وبگردی