آفتاب
| 145059

مقام‌های بلندپایه دو کره پس از ۷ سال دیدار کردند

مقام‌های بلندپایه دو کره پس از ۷ سال دیدار کردند

وزارت وحدت کره‌جنوبی اعلام کرد که هیچ دستور کاری برای این گفت‌وگوها که در روستای مرزی «پانمونجوم» برگزار شد، از قبل تعیین نشده بود و دو طرف در آن درباره مسائل مهم ازجمله مسئله بازگشت مجدد خانواده‌های جدا شده دو کره در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ فوریه گفت‌وگو کردند.

مقام‌های دو کره امروز – چهارشنبه – طی گفت‌وگوهایی که سطح بالاترین مذاکرات بین دو کشور طی هفت سال اخیر به شمار می‌رود٬ با یکدیگر رایزنی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از یونهاپ٬ این گفت‌وگوها تلاشی برای بهبود روابط پیونگ‌یانگ و سئول، به ویژه پس از تنش‌های سال گذشته میلادی و آزمایش‌های هسته‌ای و نظامی جدید در کره‌شمالی، ارزیابی شده است.

این مذاکرات همچنین می‌تواند یک بهبود بالقوه در همکاری کره‌شمالی و کره‌جنوبی در آستانه بازگشت مجدد خانواده‌های جدا شده از جنگ دو کره بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ باشد.

وزارت وحدت کره‌جنوبی اعلام کرد که هیچ دستور کاری برای این گفت‌وگوها که در روستای مرزی «پانمونجوم» برگزار شد، از قبل تعیین نشده بود و دو طرف در آن درباره مسائل مهم از جمله مسئله بازگشت مجدد خانواده‌های جدا شده دو کره در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ فوریه گفت‌وگو کردند.

«کیم کیونگ هیون» از مقام‌های بلندپایه شورای امنیت ملی کره‌جنوبی که سرپرستی هیئت کشورش را در این مذاکرات به عهده داشت٬ گفت که سئول در این گفت‌وگوها بر مسئله بازگشت مجدد خانواده‌های جدا شده متمرکز بود.

کره شمالی نیز احتمالا در این مذاکرات تلاش کرده است کره‌جنوبی را متقاعد کند رزمایش نظامی سالانه مشترک خود را با آمریکا که قرار است ۲۴ فوریه آغاز شود، لغو کند.

مذاکرات مقام‌های دو کره تنها چند ساعت پیش از ورود «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به کره‌جنوبی صورت گرفت.

این نخستین مذاکرات سطح بالا بین دو کره از سال ۲۰۰۷ تاکنون به شمار می‌رود.

 

کد N118608

وبگردی