آفتاب
به‌رغم مخالفت آمریکا؛

افغانستان 65 تن از زندانیان بگرام را آزاد می‌کند

افغانستان 65 تن از زندانیان بگرام را آزاد می‌کند

دولت افغانستان اعلام کرد، 65 تن از زندانیان طالبان را که به گفته مقام‌های آمریکایی برای نیروهای ناتو و افغان تهدید هستند، آزاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کابل در نهم ژانویه 2014 اعلام کرد که در مجموع 72 زندانی در زندان بگرام در نزدیکی کابل محبوس هستند که باید به دلیل فقدان شواهد کافی آزاد شوند؛ اقدامی که باعث محکومیت شدید از سوی آمریکا شده است.

مقام‌های افغان به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ شواهدی علیه 72 تن از 88 زندانی محبوس در این زندان وجود ندارد. آن‌ها پرونده‌های این افراد را پس از مخالفت آمریکا در آزادی این زندانیان مورد بررسی قرار داده و هم‌اکنون به این نتیجه رسیدند که 65 تن از این زندانیان باید آزاد شوند.

عبدالشکور دادرس، از هیات بررسی پرونده‌های زندانیان بگرام روز سه‌شنبه گفت: این 65 زندانی طی چند روز آینده آزاد خواهند شد.

این مساله تهدیدی است بر افزایش آتی تنش‌ها میان کابل و واشنگتن چرا که این دو بر سر مساله امضای توافقنامه امنیتی با یکدیگر مشکل دارند.

نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کردند، این زندانیان "عامل مشروع نگرانی‌های امنیتی" برای نیروهای افغان و بین‌الملل هستند و آزادی آن‌ها گامی به عقب در اجرای قانون در افغانستان محسوب می‌شود.

بگرام، بازداشتگاه اصلی برای حبس طالبان و سایر شبه‌نظامیان دستگیر شده از سوی نیروهای غربی بود تا آنکه سال گذشته میلادی ناتو کنترل این بازداشتگاه را به نیروهای افغان واگذار کرد.

انتهای پیام

کد N118494

وبگردی