آفتاب
سفیر ایران در افغانستان:

مهمترین دست آورد سیاسی انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی است

مهمترین دست آورد سیاسی انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی است

کابل - ایرنا - ˈمحمد رضا بهرامیˈ سفیر کشورمان در افغانستان عصر روز سه شنبه در جشن سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مهمترین دست آورد سیاسی انقلاب اسلامی را نفی سلطه و تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مردم سالاری دینی مبتنی بر شعار نه شرقی و نه غربی دانست.

به گزارش ایرنا محمد رضا بهرامی سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در جشن پیروزی انقلاب اسلامی که در محل سفارت ایران در کابل با حضور معاون رییس جمهور، شمار زیادی از نمایندگان مجلس، وزرای کابینه دولت افغانستان، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم کابل، شخصیت های برجسته جهادی، سیاسی و مذهبی و همچنین شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور و معاونان آنان برگزار شد، گفت: انقلاب ایران علیه نظام فاسد و ظالم ستم شاهی به پیروزی رسید.

سفیر کشورمان افزود: 35 سال پیش در فضای دو قطبی حاکم بر روابط بین المللی، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمیمی (ره) و با حمایت بی نظیر مردم ایران علیه نظام فاسد و ظالم ستم شاهی به پیروزی رسید.

بهرامی گفت: علیرغم توطئه های فراوان علیه انقلاب، جمهوری اسلامی به دست آوردهای عظیمی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی نائل شده است.

بهرامی با تشریح دست آورهای انقلاب اسلامی ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی ، فرهنگی و نظامی، دهها انتخابات پرشور در جمهوری اسلامی ایران را بیانگر مردم سالاری بی نظیری دانست که در طول 34 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

سفیر کشورمان در ادامه گفت: سیاست خارجی دولت جناب آقای دکتر روحانی بر اساس تدبیر مبتنی بر واقع بینی، خودباوری، تعادل، گفت وگو و تفاهم برای تعامل سازنده و با هدف تقویت جایگاه، ارتقاء منزلت و امنیت و توسعه کشور تنظیم گردیده است و دولت ما در این چارچوب برای تعمیق و توسعه روابط با همه کشورها برنامه ریزی کرده است.

بهرامی با تاکید به نقش ثبات بخش، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه پر تلاطم خاورمیانه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس و سرنوشت ساز خاورمیانه، همواره بر این باور است که ملت های منطقه بدون مداخلات قدرتهای خارجی بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.

سفیر ایران افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تنش زدایی و ایجاد آرامش در منطقه می باشد و معتقد است که بحران سوریه نیز باید بدون مداخلات خارجی رفع گردد.

بهرامی همچنین برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب یک نظام مردم سالار توصیف کرد و گفت هم اکنونن فرصتی پدید امده تا به آرمانهای توسعه سیاسی ، اقتصادی ، مدنیت و بهبود روابط خارجی ایران پرداخته شود.

سفیر ایران گفت: ارکان نظری و عملی دولت تدبیر و امید، تعامل سازنده بین المللی است.

بهرامی افزود: جناب آقای دکتر روحانی پیشنهاد طرح جهان علیه خشونت و افراط گرایی را در مجمع عمومی اخیر ارائه نمود که تصویب این پیشنهاد با اجماع جامعه جهانی و حمایت سازمان ملل متحد، حاکی از عزم کشورهای جهان برای ریشه کن ساختن افراط گرایی و خشونت می باشد.

سفیر ایران گفت: تصویب این پیشنهاد تکیه بر یک مبنای مشترک اخلاقی دارد و آن این است که همه انسانها از هر دین و نژاد و زبان و ملیت در سرشت خود کرامت و اعتدال را می پسندند و از افراط گرایی و کشتار بی گناهان و تجاوز به حقوق دیگران بیزارند.

سفیر کشورمان در ادامه به مذاکرات ایران و غرب نیز اشاره کرد و گفت: انجام مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج بعلاوه یک و توافق حاصله، حاکی از نیات صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در قبال توسعه فن آوری هسته ای و عزم کشور در جهت رفع ابهام و ایجاد اعتماد است که انتظار داریم از جانب طرف مقابل، روند موفق مذاکرات با جدیت و قوت استمرار یافته و لغو تحریمهایی که در توافقنامه ژنو مورد تایید قرار گرفته است، میسر گردد.

بهرامی همچنین با برشمردن دست آوردهای انقلاب اسلامی در زمینه های سیاسی، اقتصادی ، علمی ، فناوری ، نظامی و فرهنگی، مهمترین دست آورد سیاسی انقلاب اسلامی را نفی سلطه و تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مردم سالاری دینی و مبتنی بر شعار نه شرقی و نه غربی دانست و گفت: دهها انتخابات طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برگزار شده است.

بهرامی در ادامه با تاکید به اینکه روابط دو ملت دوست ایران و افغانستان دارای سابقه دیرینه است، گفت: مشترکات فرهنگی، دینی ، و تمدنی دو ملت فراتر از مرزهای جغرافیایی بین دو کشور است به دلیل این قرابت، مردم ما در طول دهه های اخیر با میزبانی میلیون ها نفر از پناهجویان افغان همواره در غم و شادی های ملت افغانستان شریک بوده اند.

وی افزود: خدمات گسترده و چشمگیر ایران به پناهندگان و آوارگان افغان همواره مورد تقدیر ملت افغانستان و جامعه جهانی بوده است.

سفیر کشورمان گفت: با توجه به ظرفیت های عظیم موجود بین دو کشور و اراده رهبر معظم انقلاب و روسای محترم جمهور دو کشور، خوشبختانه روابط خوبی بین رهبران دو کشور وجود دارد.

بهرامی افزود: دیدارهای مقامهای عالی دو کشور در تمام سطوح بیانگر اراده دو کشور جهت بسط روابط دوستانه فیمابین است.

بهرامی به انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی افغانستان نیز اشاره کرد و گفت امیدواریم مسوولین افغانستان در برگزاری این انتخابات موفق بوده و خواست مردم افغانستان در این انتخابات محقق شود.

آساق/1501
کد N118317

وبگردی