آفتاب

مالزی و بحرانی ترین دوران همبستگی ملی

مالزی و بحرانی ترین دوران همبستگی ملی

کوالالامپور – ایرنا – سیاستمداران مالزیایی با انتقاد از وضعیت تفرقه های قومی و نژادی در این کشور 29 میلیونی، 9 ماه گذشته را بحرانی ترین دوران تفرقه و جدایی بین مردم مالزی دانستند.

به گزارش ایرنا، این سیاستمداران و کارشناسان در آیینی که به مناسبت بزرگداشت ˈتونکو عبدالرحمانˈ نخستین نخست وزیر مالزی برگزار شد، خواستار وحدت مردم مالزی شدند.

ˈلیم کیت سیانگˈ مشاور حزب اقدام دمکراتیک مالزی (داپ)، گفت: باید بررسی کنیم در 56 سال گذشته چه چیزی را در مالزی از دست داده ایم.

وی افزود: در دوران ˈتونکو عبدالرحمانˈ نخستین نخست وزیر مالزی ویژگی های خوبی در جامعه وجود داشت که امروز دیگر اثری از آنها نیست.

ˈانورابراهیمˈ رهبر مخالفان دولت مالزی نیز معتقد است: در دوران نخست وزیری تونکو عبدالرحمان نقد و انتقاد حتی اگر علیه او بود قابل پذیرش قرار می گرفت تا از این طریق از پیشرفت کشور اطمینان حاصل شود.

رهبر مخالفان دولت مالزی که معاونت ماهاتیرمحمد را در دوران نخست وزیری وی بر عهده داشت، گفت: ما باید به قانون اساسی که امروز مورد غفلت قرار گرفته پایبند باشیم تا به وحدت ملی دست یابیم.

ˈحاتا راملیˈ از مقامات ارشد حزب اسلامی مالزی موسوم به پاس نیز ضمن انتقاد از وضعیت موجود در این کشور گفت: به رغم مخالفت حزب پاس با دیدگاه های نخستین نخست وزیر مالزی اما چالش های زیادی بین دو گروه وجود نداشت.

وی افزود: تونکو عبدالرحمان بیش از آن خود را مالایی بداند خود را مالزیایی می دانست.

کشور مالزی که جمعیت اصلی آن را سه نژاد مالایی، چینی و هندی تشکیل می دهند همواره با چالش های نژای گسترده ای روبرو بوده است.

بحث اتحاد میان این سه قوم که از تنش های اصلی رهبران مالزی است بخشی از توجه نخست وزیران این کشور را به خود معطوف داشته است.

ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر فعلی مالزی با شعار مالزی واحد (ساتو مالیزیا) در انتخابات پیروز شد و وعده داد اتحاد را بین مردم مالزی به وجود آورد.

بنابر عقیده برخی از کارشناسان مالزیایی، 9 ماه گذشته بحرانی ترین دوران این کشور از نظر وحدت ملی بوده و نخست وزیر که در انتخابات ماه مه سال گذشته (اردیبهشت 92) پیروز میدان شد، عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته است.

تنش های استفاده از کلمه ˈاللهˈ توسط مسیحیان مالزی، توجه نکردن کافی به جمعیت هندوها که باعث استعفای یکی از سناتورهای هندی این کشور شد و تلاش برای محدود کردن فعالیت های شیعیان مالزی در ماه های پس از انتخابات اخیر مالزی نشانه هایی از تفرقه مذهبی و ملی در این کشور هستند.

آساق**د.م**1611
کد N116649

وبگردی