آفتاب

اتحادیه اروپا، سوئیس را به بازبینی در توافقات دو جانبه تهدید کرد

اتحادیه اروپا، سوئیس را به بازبینی در توافقات دو جانبه تهدید کرد

در پی رای مثبت نیمی از سوئیسی‌ها به طرح پیشنهادی اعمال مجدد محدودیت پذیرش مهاجر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این اتحادیه به سوئیس نسبت به بازبینی در همه توافقات دو جانبه میان آن‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، طی یک همه پرسی 3 / 50 درصد از سوئیسی‌ها به مساله اعمال مجدد محدودیت در پذیرش مهاجر از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

این همه پرسی با مخالفت شدید دولت فدرال سوئیس و رهبران تجاری رو به رو شده بود. روز دوشنبه کمیسیون اروپا نسبت به نتیجه این همه پرسی اظهار تاسف کرد و گفت که رای مثبت به این پیشنهاد برخلاف اصل تردد آزاد شهروندان میان اتحادیه اروپا و سوئیس است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا خاطرنشان ساخت: اتحادیه اروپا قصد دارد تبعات این طرح را برای روابط کلی خود با سوئیس مورد بررسی قرار دهد.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا به سوئیس هشدار داد که این کشور نمی‌تواند سیاست‌های اتحادیه اروپا و توافقات با این اتحادیه را دست‌چین کند.

اتحادیه اروپا و سوئیس نزدیک به یک دهه پیش بسته‌ای را از جمله دسترسی به بازار داخلی اتحادیه اروپا و تحرک آزاد شهروندان مورد توافق قرار داد.

شوتلز در بیانیه‌ای گفت: این دشوار است که تردد آزاد شهروندان را محدود کنیم اما به عنوان مثال تردد آزاد خدمات را با محدودیت مواجه نکنیم. بنابراین باید مذاکرات زیادی انجام شود.

براساس یک بیانیه کمیسیون اروپا سوئیس یک کشور همسایه بسیار نزدیک به اتحادیه اروپا از لحاظ جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌رود.

سوئیس همچنین پس از آمریکا و چین سومین شریک اقتصادی بزرگ اتحادیه اروپا محسوب شده و پس از آن روسیه و ژاپن قرار دارند. اتحادیه اروپا به نوبه خود مهمترین شریک تجاری سوئیس بوده است.

براساس این بیانیه همچنین نزدیک به یک میلیون تن از شهروندان اتحادیه اروپا در سوئیس زندگی می‌کنند و 230 هزار تن نیز نیز روزانه به منظور امور کاری از مرز این کشور عبور می‌کنند و حدود 430 هزار سوئیسی نیز در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N116504

وبگردی