آفتاب

مقام اروپایی خواستار انجام تحقیقات درباره جرایم پلیس در حوادث اوکراین شد

مقام اروپایی خواستار انجام تحقیقات درباره جرایم پلیس در حوادث اوکراین شد

مسکو-ایرنا- کمیسر امور حقوق بشر شورای اروپا خواستار انجام تحقیقات درباره جرایم ماموران پلیس در حوادث سیاسی اخیر اوکراین شد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، نیلس مویژنیکس که در پنج روز اخیر از کی یف و چند شهر دیگر اوکراین دیدار کرده است، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: دولت اوکراین موظف است اقدامات خودسرانه ماموران پلیس این کشور را محکوم کرده و درباره موارد نقض حقوق بشر توسط ماموران امنیتی تحقیق کند.

مقام اروپایی مدعی شد که در ماههای اخیر حکومت اوکراین علیه معترضان این کشور بیش از حد لازم زور بکار بردند.

وی افزود: باید از تکرار خشونت ها در این کشور جلوگیری کرد و در مورد حوادثی که منجر به نقض حقوق انسانها شده است، تحقیقات دقیق به عمل آید.

کمیسر امور حقوق بشر شورای اروپا اذعان کرد که هر چند بسیاری از معترضان به آرامی اعتراض می کردند اما گروهی نیز به خشونت متوسل شدند که بر اثر آن شماری از ماموران امنیتی مصدوم شدند.

مویژنیکس در ادامه سخنان خود دولت اوکراین را از بکارگیری افراد غیررسمی به عنوان مامور امنیتی برای سرکوبی تظاهرکنندگان برحذر داشت.

وی گفت: این گونه اقدامات باید متوقف شود. این گونه اعمال اعتماد مردم به ساختار امنیتی کشور را سلب می کند.

اوکراین در دو ماه و نیم گذشته به دنبال خودداری رییس جمهوری این کشور از امضا قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا شاهد دو موج اعتراضات بود که در کی یف و چندین شهر دیگر این کشور منجر به زد و خوردهای شدید میان ماموران امنیتی و معترضان شد.

معترضان در این مدت چندین ساختمان دولتی ازجمله ساختمان شهرداری کی یف و اتحادیه های صنفی و استانداری های چندین استان غربی اوکراین را اشغال کردند.

اروپام/2242**518**536
کد N116294

وبگردی