آفتاب

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره اوکراین/ آماده باش یگان‌ های مقابله با تروریسم

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره اوکراین/ آماده باش یگان‌ های مقابله با تروریسم

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره تحولات کی یف و آماده باش یگان‌ های مقابله با تروریسم از جمله خبرهای مرتبط با اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدای روسیه از نشست مجدد وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره وضعیت اوکراین، اوضاع خاورمیانه، درگیری در جمهوری آفریقای مرکزی و آغاز مذاکرات درباره همکاری سیاسی و اقتصادی با کوبا خبر داد و نوشت انتظار می رود که در نشست امروز دوشنبه درباره عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا و تحریم مقامات اوکراینی گفتگو نشود.

آسوشیتد پرس نیز از هشدار آژانس امنیتی اوکراین نسبت به تهدیدات تروریستی و آماده باش یگان‌ های مقابله با تروریسم همزمان با افزایش ناآرامی ها و دریافت تهدیدهای بسیار زیاد درباره بمب‌ گذاری در سراسر این کشور خبر داد.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

اتحاديه اروپا در سال2009  برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند. اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.

اوکراين نیز در همین مسیر در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد. اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي 46 ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و 500 ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده، اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

کد N116001

وبگردی