آفتاب

عضو فراکسیون رهروان ولایت: اصولگرایان اصیل با تندروها زاویه پیدا کرده اند

عضو فراکسیون رهروان ولایت: اصولگرایان اصیل با تندروها زاویه پیدا کرده اند

نماینده مردم ساری می گوید اگر اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم به وحدت نرسند بازنده انتخابات خواهند بود.

رضا الیاسی: دو سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است و از هم اکنون فعالیت زیرپوستی گروه های سیاسی فعال در کشور برای حضور در این عرصه آغاز شده است و فضای سیاسی کشور رفته رفته رنگ و بوی انتخابات به خود خواهد گرفت.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معادلات سیاسی کشور را بر هم زده است و ظهور جریان سیاسی اعتدالی نگرش اصلاح طلبان و اصولگرایان برای حضور در انتخابات محلس دهم را تغییر داده است. به طوری که اصلاح طلبان که تا حدودی خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری می دانند با امید فراوان قصد حضور در انتخابات را دارند و اصولگرایان که با تعدد نامزدهای خود در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه مطلوب خود نرسیده اند نگران آینده هستند.

در این شرایط است که واکاوی عملکرد سال های اخیر اصولگرایان به یک امر ضروری و غیر قابل انکار تبدیل شده است و به نظر می رسد در صورتی که اصولگرایان در انتخابات آینده باز هم اشتباهات گذشته را تکرار کنند قدرت خود در فضای سیاسی را از دست می دهند.

سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده اصولگرای مجلس در گفت وگو با خبر فعالیت اصولگرایان در سال های اخیر را بررسی کرده است که مشروح آن در ادامه می آید:

***

در انتخابات 24 خرداد شاهد تعدد گروه های اصولگرایی بودیم و بسیاری از کارشناسان نیز از این موضوع به عنوان نقطه ضعف اصلی اصولگرایان در انتخابات یاد می کنند. به نظر شما با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم زمان آن نرسیده است که اصولگرایان عملکرد چندسال گذشته خود را واکاوی کنند؟

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نتیجه به وحدت نرسیدن اصولگرایان را مشاهده کردیم و این موضوع صحیح است و تا زمانی که اصولگرایان به اتحاد و انسجام نرسند شانسی برای پیروزی در رقابت های آتی ندارند.

این موضوع نیز یک هشدار برای اصولگرایان است که باید از آن جلوگیری کنند و راه حل جلوگیری از آن نیز قرار دادن فردی به عنوان محوریت جریان و قبول کردن سخنان و برنامه های این شخصیت است.

هم اکنون با توجه به این که دو سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است ضروری است که اصولگرایان نگاهی به فعالیت چندسال اخیر خود داشته باشند و در این رابطه نیز باید توجه ویژهای به فعالیت گروه های تندروی اصولگرا داشته باشند چرا که در سال های اخیر تندروها مشکلاتی را به وجود آورده اند و اصولگرایان به واسطه همین گروه های تندرو نتوانسته اند به وحدت برسند.

در سال های اخیر اصولگرایان مرتکب چه خطاهایی شده اند؟

هر گروه سیاسی در یک مقطع زمانی دچار اشتباه و خطا می شود و اصولگرایان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در همین رابطه نیز تفرقه، عدم ایجاد وحدت، موضع گیری های غیر منطقی و اقدام برای تخریب، مهم ترین خطاهای اصولگرایان بوده است.

در این میان نیز گروه های مقابل اصولگرایی از این اشتباهات نهایت استفاده را برده اند و نمونه آن نیز در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نمایان شد.

دلیل اصلی این اشتباهات نیز به نظر بنده به وحدت نرسیدن اصولگرایان بوده است و هم اکنون شرایط به نحوی است که اگر اصولگرایان فعالیت سال های اخیر خود را بازخوانی نکنند و به فکر حل مشکلات نباشند تعدد اصولگرایان می تواند زمینه را برای خارج شدن از رقابت با جریان مقابل فراهم کند.

عدم رسیدن اصولگرایان به وحدت چه کمکی به اصلاح طلبان می کند؟

گروه های سیاسی مقابل اصولگرایی از مشکلات اصولگرایان نهایت استفاده را می کنند و این موضوع زمینه های تقویت آنها را فراهم می کند و آنها می توانند نهایت استفاده را از عدم وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم ببرند.

در سال های اخیر در فضای سیاسی کشور شاهد اشتباهاتی بوده ایم. اصولگرایان تا چه اندازه در این اشتباهات مقصر بوده اند؟

اصولگریان در سال های اخیر افراط و تفریط فراوانی داشته اند و این موضوع را می توان مهم ترین ایراد اصولگرایان برشمرد. همین موضوع نیز هم اکنون به نگرانی تبدیل شده است و تندروها به نام اصولگرایی در سال های اخیر تیشه به ریشه اصولگرایی زده اند و هم اکنون زمان آن فرا رسیده است که اصولگرایان این مشکل را برطرف کنند.

در همین راستا نیز جریان های سیاسی اصولگرا باید در رفتار خود گذشت را در نظر بگیرند و بر تحمیل دیدگاه و نظر خودشان نباید اصرار کنند.

وضعیت گرو های افراطی اصولگرا را چطور ارزیابی می کنید؟ این گروه ها تا چه اندازه در تصمیم گیری های اصولگرایی نقش آفرینی کرده اند؟

در سال های اخیر افراطی ها مشکلاتی را ایجاد کرده اند و این گروه ها باید از نگاه افراطی خودشان عدول کنند و در عین حال باید منطق و استدلال جریان اصولگرایی را بپذیرند.

هم اکنون زمان آن نرسیده است که اصولگرایان خود را برای انتخابات مجلس دهم آماده کنند؟

دو سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است و اصولگرایان هم اکنون در شرایط خاصی قرار دارند و باید از هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای حضور در انتخابات مجلس دهم را انجام دهند.

متاسفانه شرایط به نحوی رقم خورده است که اصولگرایان در شوک انتخابات 24 خرداد قرار دارند و این موضوع می تواند آسیب جدی را به آنها وارد کرده و به سود اصلاح طلبان تمام شود.

از همین رو ارائه برنامه های مدون و دقیق برای حضور در انتخابات از سوی اصولگرایان یک امر ضروری و غیر قابل انکار است و در صورتی که اصولگرایان بخواهند همچون گذشته عمل کنند در انتخابات آتی با شکست رو به رو خواهند شد.

این روزها بحث های مختلفی درباره ائتلاف گروه های سیاسی برای انتخابات مجلس دهم مطرح می شود. اما نکته ای که اصولگرایان باید به آن توجه کنند این است که در انتخابات آتی باید از گروه های تندرو عبور کنند و بدون در نظر گرفتن آنها به فکر ائتلاف باشند.

در همین زمینه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای اصولگرایان ائتلاف با اعتدالیون است و این ائتلاف در صورتی که شکل بگیرد به واقعیت بسیار نزدیک تر است و دلیل آن هم این است که اصولگرایان با اعتدالیون زمینه های مشترک کاری فراوانی دارد.

البته در این میان اصلاح طلبان خود را در انتخابات 24 خرداد سردمدار و پیروز می دانند که به نظر بنده این صحیح نیست و اصلاح طلبان پیروز انتخابات نبوده اند و این جریان اعتدالی که در انتخابات به پیروزی رسیده و هم اکنون نیز این جریان با اصولگرایان زمینه های مشترک فعالیت زیادی دارند.

با توجه به این که جریان های افراطی اصولگرایان فعالیت برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه جدی دارند به نظر شما اصولگرایان می توانند با وجود جریان های تندرو با اعتدالیون ائتلاف کنند؟

موضوعی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که جریان های تندرو در تمام گروه های سیاسی وجود دارند و تنها مربوط به اصولگرایان و یا اصلاح طلبان نمی شود. در سال های اخیر هر دو جناح فعال سیاسی در کشور از جانب گروه های تندروی خود با مشکلات متعددی رو به رو شده اند و به نظر بنده هم اکنون شرایط به نحوی رقم خورده است که باید از گروه های تندرو عبور کرد.

عبور از گروه های تندرو یک امر ضروری است و اصولگرایان برای افزایش درصد موفقیت خود در انتخابات مجلس دهم باید به موضوع را عملیاتی کنند و در غیر این صورت در انتخابات مجلس دهم با آسیب های آن رو به رو خواهند شد.

گروه های تندروی سیاسی همواره در فضای سیاسی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده اند و این در شرایطی است که اگر از هر دو جریان فعال سیاسی در کشور گروه های تندروها را حذف کنند خود به خود اعتدال ایجاد می شود و این همان چیزی است که اصولگرایان به آن احتیاج دارند.

بحث عبور از تندروها در سال های اخیر بارها مطرح شده است اما نکته ای که وجود دارد این است که با فرا رسیدن زمان انتخابات های مختلف این موضوع عملیاتی نمی شود.

با توجه به شرایطی که در انتخابات 24 خرداد رقم خورد و همچنین شرایطی حاکم بر فضای سیاسی کشور بنده فکر می کنم که انتخابات مجلس دهم که فرا برسد جریان اصیل اصولگرا با تندروها زاویه می گیرند و در انتخابات آینده شاهد عبور اصولگرایان از گروه های تندرو هستیم.

مهم ترین ویژگی گروه های تندرو چیست؟

مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند که دولت در ابتدای راه است و نقدها باید منصفانه باشد و این موضوع را باید تمام مسئولان در نظر داشته باشند. زمانی که نقدها از انصاف خارج شود تندروی می شود. هم اکنون در نگاه تندروها نسبت به مسائل داخلی، خارجی، افراد، شخصیت ها و جریان های سیاسی تندروی وجود دارد و مردم به خوبی در این شرایط با این افراد آشنا هستند و نکته مهم این است که این تندبودن باعث می شود زمینه های تعامل و همکاری دچار خدشه شود.

فکر می کنید اصولگرایان در انتخابات آینده به وحدت می رسند؟

اصل بر این است که اصولگرایان حتما باید به توافق جدی دست پیدا کنند و اگر اتفاق نظر در میان اصولگرایان رخ ندهد اصولگرایان بازنده انتخابات مجلس دهم هستند.

29295

 

کد N115791

وبگردی