آفتاب

دولت افغانستان نیروهای خارجی را از بازداشت افراد منع کرد

دولت افغانستان نیروهای خارجی را از بازداشت افراد منع کرد

حکومت افغانستان گفته است که نیروهای خارجی دیگر حق بازداشت و نگهداری افراد در زندان و راه اندازی عملیات‌های نظامی را در خاک این کشور ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نشستی با حضور حامد کرزای، رئیس جمهوری تاکید شد که کمیته رسیدگی به پرونده‌های زندانیان بگرام با "روحیه وطن دوستی" و "استقلال" عمل کرده است.

عملکرد این کمیته منتج به رهایی صدها زندانی بگرام از جمله ۳۷ زندانی که دولت آمریکا آنها را "زندانیان خطرناک" خوانده، شده است.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، در این جلسه رئیس دادگاه عالی، دادستان کل، مشاور امنیت ملی، اعضای کمیته رسیدگی به پرونده‌های زندانیان بگرام و وزیران عدلیه، امور داخله و دفاع هم حضور داشتند.

در بیانیه آمده "جلسه با یادآوری این که اکنون سربازان خارجی حق انجام عملیات، بازداشت افغانها و داشتن زندان در خاک ما را ندارند، همه ترتیبات موقت مربوط به زندان بگرام را ملغی اعلام کرد."

حکومت افغانستان در حالی این تصمیم را گرفته که 15 روز پیش کرزای در نشست خبری در کابل گفت که زندان بگرام کارخانه طالب سازی است.

در همین حال نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت، ایساف به بی‎بی‌سی گفتند که نمی‌خواهند در واکنش به تصمیم تازه حکومت افغانستان اظهار نظر کنند.

یک سال پیش در ماه مارس، در مراسم تحویل دهی مسئولیت زندانیان بگرام به افغانها حکومت افغانستان و فرماندهی ناتو توافق کرده بودند که پس از این نیروهای خارجی می‌توانند افرادی را در افغانستان بازداشت کنند اما باید این افراد را ظرف ۹۶ ساعت به نیروهای افغان تحویل دهند.

اما آن گونه که در بیانیه ریاست جمهوری آمده سربازان خارجی پس از این حق بازداشت نخواهند داشت و همچنین بازداشتگاه بگرام دیگر زندان خاص نخواهد بود و در چارچوب وزارت امور داخله به صورت یک بازداشتگاه عادی درخواهد آمد.

مقام‌های افغان می‌گویند که پرونده‌های زندانیانی که در حال حاضر در بگرام دربند هستند، توسط نهادهای عدلی و قضایی افغانستان بررسی خواهد شد و در مورد این پرونده‌ها دولت افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

اما شماری از پرونده‌ها توسط کمیته رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی‎های بازداشتگاه بگرام بررسی شده و این کمیته درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

مقام‌های آمریکایی دو هفته پیش سوابق و مشخصات ۳۷ زندانی‌ای را که از سوی دولت افغانستان رها شده‌اند منتشر کرد و گفت که این افراد برای امنیت افغانستان و جان نیروهای آمریکایی و افغان خطرناک هستند.

آزادی بازداشتی‎های بگرام و نحوه رسیدگی به پرونده‌های آنها از موضوع‌های اختلاف برانگیز در روابط آمریکا و افغانستان بوده است.

انتهای پیام

کد N115188

وبگردی