آفتاب

پنجمین روز اعتراضات در بوسنی/ بگوویچ خواستار انتخابات زودهنگام شد

پنجمین روز اعتراضات در بوسنی/ بگوویچ خواستار انتخابات زودهنگام شد

اعتراضات مردم بوسنی به فساد دولتی و نرخ بالای بیکاری در این کشور همچنان ادامه دارد و در این میان فرزند اولین رئیس جمهور این کشور خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای پایان دادن به بحران شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، بوسنی از روزچهارشنبه هفته پیش صحنه اعتراضات ضد دولتی بوده و با وجود گذشت پنج روز از آغاز آن، معترضین هنوز اقدامات خود را ادامه می هند.

هر چند از شدت خشونت ها در روزهای اخیر کاسته شده اما معترضین همچنان خواستار کنار رفتن دولت هستند. دولت فعلی بوسنی کابینه ای ائتلافی است و احزاب حاضر در این حزب خواستار انجام انتخابات زودهنگام برای جلوگیری از گسترش اعتراضات و بروز هرج و مرج شده اند.

"باقر عزت بگوویچ" فرزند علی عزت بگوویچ، نخستین رئیس جمهور کشور بوسنی و هرزگوین، و عضو بوسنیایی شورای سه جانبه ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین ابراز داشت که پس از اعتراضات به عمل آمده در سطح کشور، تنها گزینه، انجام انتخابات زودهنگام است.

بگوویچ که رئیس حزب "اقدام دموکراتیک" است در ادامه افزود: معتقدم که مردم خواهان تغییر قدرت هستند. معتقدم که ظرف سه ماه باید برای مردم این امکان را بوجود بیاوریم تا دولتی را که به آن اعتماد دارند انتخاب کنند. دلیل اصرار برای برگزاری انتخابات زودهنگام آن است که دولت فعلی نمی تواند با چنین وضعیتی به کار ادامه بدهد.

در هین رابطه حزب سوسیال دموکرات، از دیگر احزاب حاضر در کابینه ائتلافی بوسنی، نیز با صدور بیانیه ای خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

اعتراضات روزهای اخیر بدترین بحران سیاسی در بوسنی از سال 1995 به بعد به شمار می رود. در فاصله سال های 1992 تا 1995 در پی فروپاشی یوگسلاوی سابق، بوسنی صحنه قتل عام مسلمانان از سوی صرب ها بود که در پایان جنگ بنا بر گزارش های رسمی بیش از 100 هزار نفر کشته شدند.

در حالیکه بوسنی در اکتبر سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات عمومی خواهد بود، مردم این کشور دلایل زیادی برای برگزاری اعتراضات دارند. یکی از این دلایل آن است که سیاست های خصوصی سازی به نوعی اجرا شده که موجب تغییر وضعیت مردم شده و طبقه متوسط بوسنی به طبقه فقیر تبدیل شده اند.

کد N114947

وبگردی