آفتاب

هشدار اتحادیه اروپا برای تجدید نظر در روابط با سوییس

هشدار اتحادیه اروپا برای تجدید نظر در روابط با سوییس

تهران-ایرنا- پس از اینکه سوییس روزگذشته در جریان یک همه پرسی قانون محدودیت مهاجرت شهروندان اروپایی را تصویب کرد اتحادیه اروپا هشدار داد که در روابط خود با این کشور تجدید نظر می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، کمیسیون اروپا اعلام کرد: در روابط اتحادیه اروپا با سوییس تجدید نظر می کند که گمانه زنی ها در مورد محدودیت داد و ستد یا دیگر گام های تلافی جویانه را افزایش می دهد.

این کمیسیون دربیانیه ای افزود: اتحادیه اروپا پیامدهای این طرح را بر روابط سوییس و اتحادیه اروپا به طور کلی بررسی می کند.

نتایج نهایی آرای همه پرسی روزگذشته نشان داد مردم سوییس با 50.3 درصد آرای موافق قانون توقف مهاجرت گسترده را تایید کردند.

نتیجه تصویب این قانون می تواند به معنای لغو پیش نویس قراردادهای سوییس با اتحادیه اروپا به ویژه در زمینه اقتصادی باشد. در حالی که بیشتر دادوستدهای سوییس با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا انجام می شود، این کشور به اتحادیه اروپا نپیوسته است.

قرار است وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز(دوشنبه) در بروکسل جلسه ای داشته باشند اما هنوز معلوم نیست موضوع قانون محدودسازی مهاجرت اروپایی ها به سوییس نیز در دستور این جلسه هست یا خیر؟

ˈولفگانگ شوبلˈ وزیر دارایی آلمان گفت: نتیجه این همه پرسی و تصویب قانون مشکلات زیادی برای سوییس در زمینه های مختلف پدید می آورد.

ˈدیدیه بورکهالترˈ وزیر امور خارجه و نخست وزیر سوییس نیز بعد از تصویب این قانون گفت که برای ارایه توضیحات بیشتر و بررسی راهکارها به کشورهای اروپایی سفر می کند و این سفر از آلمان آغاز می شود.

بر اساس این قانون دولت سوییس باید طی سه سال در توافق سال 2004 با بروکسل تجدید نظر کند که بر اساس آن بیشتر شهروندان اتحادیه اروپا می توانستند آزادانه وارد بازار کار سوییس شوند.

این یکی از چندین توافق نامه سوییس بود که در سال 1999 بعد از پنج سال مذاکرات به دست آمد و بر اساس آن بدون عضویت کامل سوییس در اتحادیه اروپا اتباع این کشور و دیگر اتباع اروپایی می توانستند به بازار کار طرف مقابل وارد شوند.

با وجود این بروکسل به سوییس هشدار داده است که نمی تواند بندهای بسته توافقی یادشده را نقض کند که خود آن نیز در سال 2000 در همه پرسی تصویب شده بود.

اروپام**9157 ** 1064
کد N114876

وبگردی