آفتاب

گروه به اصطلاح دوستان سوریه تشکیل جلسه اضطراری سازمان ملل درباره سوریه را خواستار شد

گروه به اصطلاح دوستان سوریه تشکیل جلسه اضطراری سازمان ملل درباره سوریه را خواستار شد

تهران – ایرنا - عربستان سعودی، قطر، و ترکیه به نمایندگی از گروه موسوم به ˈدوستان سوریهˈ در نامه ای به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار برگزاری جلسه اضطراری در زمینه رسیدگی به جرائم جنگی و اجرای مفاد توافق نامه های منعقد شده قبلی درباره سوریه شدند.

به گزارش رسانه های عربی زبان، در این نامه که به تاریخ 7 فوریه (18 بهمن) است ضمن غیر قابل قبول دانستن اجرانشدن کامل بیانیه شورای امنیت مورخ 2 اکتبر 2013(10 مهر 1392) آمده است: مقامات سازمان ملل به دفعات ناامیدی و دلسردی خود را از نبود هر گونه پیشرفت در زمینه رسیدگی به اوضاع وخیم انسانی و شواهد فزاینده دال بر ارتکاب جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه اعلام کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای در 2 اکتبر 2013 خواستار کمک فوری به مردم سوریه به ویژه افراد گرفتار در مناطق جنگی شده بود.

در این نامه آمده است: ˈهر چند، طرف های درگیر موافقت کردند که در تاریخ 10 فوریه2014 (21 بهمن) در دور دوم مذاکرات در ژنو حاضر شوند، اما ناتوانی آن ها در دستیابی به توافقی در زمینه کاهش رنج و درد مردم سوریه در دور نخست موجبات نگرانی جامعه بین المللی را فراهم کرده است.ˈ

این در حالی است که جمعه گذشته در نخستین مرحله اجرای توافقی به میانجی گری سازمان ملل و اعلام آتش بس 3 روزه، ساکنان شهر تحت محاصره ˈحمصˈ سوریه از این منطقه تخلیه شدند.

خبرگزاری ˈآسوشیتد پرسˈ روز یکشنبه اعلام کرد در مجموع 600 نفر از مردم، این شهر را تخلیه کردند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی زبان ˈعرب نیوزˈ چاپ عربستان، نامه مذکور به ˈجان اشˈ رئیس کنونی مجمع عمومی تحویل شده و در آن بر لزوم بحث و گفت و گو درباره توزیع کمک های بشر دوستانه در میان پناهجویان و آوارگان سوری و نیز بررسی اوضاع حقوق بشر در داخل سوریه تاکید شده است.

طبق اعلام هیات نمایندگی عربستان در سازمان ملل، ˈاشˈ پس از مشورت با دیگر کشورهای عضو، به این نامه پاسخ خواهد داد.

در این نامه همچنین درخواست شده است در جلسه اضطراری مجمع عمومی، گزارش ˈوالری آموسˈ کمیسر امور انساندوستانه، ˈناوی پیلایˈ کمیسر حقوق بشر و ˈآنتونیو گودیرزˈ کمیسر امور پناهندگان سازمان ملل متحد در باره وضعیت انسانی در سوریه استماع شود.

خاورم 1491**9156 *1446
کد N114743

وبگردی