آفتاب

نشست اتحادیه اروپا درخصوص اوکراین/بررسی طرح‌های سوئد و فنلاند در خصوص کی‌یف

نشست اتحادیه اروپا درخصوص اوکراین/بررسی طرح‌های سوئد و فنلاند در خصوص کی‌یف

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در نشستی ضمن بررسی آخرین تحولات اوکراین راه های ممکن برای کمک رسانی بیشتر به مخالفن دولت و همچنین نزدیک کردن این کشور به بروکسل را بررسی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، در حالیکه روسیه روز گذشته از اوکراین خواست تا بدهی گازی خود به مسکو را پرداخت کند، امروز دوشنبه وزیران امور خارجه 28 عضو اتحادیه اروپا در نشستی راه های ممکن برای افزایش کمک به مخالفان دولت این کشور را بررسی می کنند.

به احتمال زیاد در پایان این نشست اعضای اتحادیه اروپا با ایفای نقش فعال تر بروکسل در تحولات اوکراین موافقت خواهند کرد.

منتفی بودن تحریم ها

ایتارتاس با اشاره به تهدید روزهای اخیر برخی از مقامات اروپایی از جمله "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه، و "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان در مورد تحریم اوکراین در صورت به توافق نرسدن دولت با مخالفان، اعمال تحریم علیه اوکراین را منتفی دانست.

به نوشته ایتارتاس، اتحادیه اروپا خواهان نزدیک شدن به اوکراین است و اعمال تحریم از سوی بروکسل علیه مقامات کی یف می تواند موجب تغییر نظر مردم و مسئولان اوکراین برای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا شود.

طرح سوئد و لهستان

بر اساس این گزارش قرار است در نشست امروز دو طرح در مورد اوکراین مورد بررسی قرار بگیرد یکی طرح سوئد و دیگری طرح لهستان.

طرح سوئد : این طرح با نام "20 تئوری درباره مشارکت شرقی" منتشر شده و از حمایت 12 عضو اتحادیه اروپا برخوردار است. در این طرح سوئد خواستار آن شده تا از گزینه های جذاب برای مشارکت شرقی استفاده شود مواردی همچون سفرهای بدون گذرنامه، بورس تحصیلی و افزایش ارتباطات بین پارلمانی و همچنین امکان پذیر کردن رشد ارتباطات اجتماعی بین اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای شرقی همچون مولداوی، گرجستان و اوکراین. این کار با هدف یکپارچه سازی فرهنگی انجام می شود.

به نوشته ایتارتاس، طرح سوئد شامل موارد اقتصادی و مشوق های مالی برای کشورهایی همچون گرجستان، اوکراین و مولداوی نمی شود.

طرح لهستان : این طرح بر افزایش کمک های مالی برای گسترش مشارکت شرقی تاکید دارد. به گفته دیپلمات های آگاه از طرح لهستان، این طرح بر استفاده از منابع موجود در اتحادیه تاکید دارد بر همین اساس کسب منابع مالی جدید برای اجرای آن امری ضروری است.

آماده باش نیروهای امنیتی در اوکراین :

این نشست در حالی برگزار می شود که شب گذشته به دستور دولت اوکراین، نیروهای امنیتی این کشور به حال آماده باش درآمدند. این اقدام به دلیل تصمیم معترضان برای انجام اعتراضات جدید انجام شده است.

در جریان اعتراضات روزهای گذشته تعدادی از ساختمان های دولتی و وزارتخانه ها به تسخیر مخالفان درآمدند و دولت با دادن فرمان آماده باش به نیروهای امنیتی قصد دارد تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند.

کوبا و خاورمیانه

صدای روسیه در مورد موضوعاتی که قرار است در نشست امروز مورد بررسی قرار گیرد می نویسد : در نشست امروز اتحادیه اروپا، وزیران خارجه 28 کشور عضو علاوه بر موضوع اوکراین در خصوص تحولات خاورمیانه، آفریقای مرکزی، و ارائه کمک های مالی به کوبا رایزنی خواهند کرد. عادی سازی روابط با کوبا یکی از مهمترین موضوعات غیر اروپایی نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه خواهد بود.

اتحادیه اروپا در سال 2003 و بعد از بازداشت گروهی از لیبرل های مخالف دولت، گفتگو با کوبا را تعلیق کرده بود.

 

 

کد N114631

وبگردی