آفتاب

پیشرفته‌ترین مدار آکوستیک جهان برای رفع آلودگی صوتی شهرها ساخته شد

پیشرفته‌ترین مدار آکوستیک جهان برای رفع آلودگی صوتی شهرها ساخته شد

همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه تگزاس آمریکا آستین موفق به ساخت پیچیده‌ترین مدار آکوستیک جهان شدند.

دانش > تحقیق‌و‌ تولید- همشهری آنلاین:
گروهی از محققان دانشگاه تگزاس آمریکا آستین موفق به ساخت پیچیده‌ترین مدار آکوستیک جهان شدند.

به گزارش ایرنا، زمانی که منبعی شروع به تولید امواج صوتی می‌کند، این امواج به تمام جهات حرکت می‌کنند و به اصطلاح گفته می‌شود که امواج به صورت کروی منتشر می‌شوند و به گوش می‌رسند.

مهندسان الکترونیک دانشگاه تگزاس با استفاده از یک روش ساده، موفق به هدایت امواج صوتی فقط در یک جهت خاص شده‌اند؛ در این حالت دیگر ضرب‌المثل" اگر صدای کسی را می‌شنوی، پس صدای تو هم شنیده می‌شود" بی‌معناست؛ چون با استفاده از این شیوه جدید می‌توان صدای کسی را شنید بدون این که صدای ما شنیده شود.

در فیزیک یک تقارن اساسی به نام تقارن معکوس زمان وجود دارد که طبق آن اگر صدای کسی را می‌شنویم؛ پس صدای ما هم شنیده می‌شود؛ ولی با استفاده از این شیوه جدید، می‌توان توسط عبور امواج صوتی از طریق هوا، یک ارتباط کاملا یک طرفه ایجاد کرد.

در الکترونیک، مدار به یک دستگاه شامل سه پورت گفته می‌شود که در آن سیگنال‌های رادیویی یا مایکروویو از یک پورت به پورت دیگر ارسال می‌شوند. زمانی که از یکی از پورت‌ها استفاده نشود، این پورت به عنوان عایق عمل می‌کند و به سیگنال‌ها اجازه نمی‌دهد که به همان جایی که از آن سرچشمه گرفته‌اند، باز گردند.

محققان بر این باروند که این سیستم کاملا انعطاف‌پذیر است و با استفاده از آن می‌توان فرکانس‌هاس مختلف آکوستیک را تولید کرد.

مهم‌ترین کاربرد این تکنولوژی، مسایل امنیتی و کاهش آلودگی صوتی در شهرها، مراکز تحقیقاتی و فرودگاه‌هاست.

نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Science منتشر شده است.

کد N114032

وبگردی