آفتاب

معترضان اوکراینی برای برگزاری دور جدید تظاهرات آماده می شوند

معترضان اوکراینی برای برگزاری دور جدید تظاهرات آماده می شوند

تهران- ایرنا- معترضان اوکراینی در حالی برای برگزاری دور جدید تظاهرات روز یکشنبه آماده می شوند که فشار بر ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور را به منظور تعیین نخست وزیری طرفدار غرب با رویکرد دوستانه تری نسبت به اتحادیه اروپا، افزایش داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، قرار بر برگزاری تظاهرات روز یکشنبه ساعت 10 صبح به وقت گرینویچ در میدان استقلال شهر کی یف بود.

بر اساس این گزارش، قرار است نمایندگان مهم اوکراین روز دوشنبه برای بررسی پیشنهادات معترضان به منظور کاهش قدرت و اختیارات ریاست جمهوری و احیای قانون اساسی پیش از سال 2010، جلسه ای تشکیل دهند. یانوکوویچ نشان داده که به برگزاری مذاکرات علاقه دارد بدون اینکه خود را به اجرای اصلاحات متعهد بداند.

اوکراین 46 میلیون نفری از ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان/ آذر 1392) و به دلیل امضا نکردن توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا توسط یانوکوویچ، به صحنه اعتراضات مردمی و خشونت بار تبدیل شده است.

اعتراضاتی که به عنوان نارضایتی محلی و داخلی آغاز شد، با ادامه درگیری ها به صحنه رویارویی آمریکا و روسیه و گسترش به دیگر مناطق اوکراین تبدیل شد.

با آنکه یانوکوویچ در برخی موارد تسلیم خواسته های مخالفان شده است، اما باید روسیه را به عنوان یکی از مهم ترین متحدان خود راضی نگه دارد تا بتواند بسته کمکی 15 میلیارد دلاری این کشور را نیز دریافت کند.

ˈآلکس بریدوˈ تحلیلگر و مشاور سیاسی گروه ˈاوراسیاˈ گفت: اعتراضات مخالفان در این بن بست سیاسی بسیار موثر بوده است. نگرانی آنها از فقدان پیشرفت در مطالبات شان یکی از دلایل اصلی خشونت های روی داده در اعتراضات اواخر ماه ژانویه (دی/بهمن) بود که بر اثر آن دست کم 4 معترض کشته شدند.

روسیه پیشتر خواستار بازپرداخت سه میلیارد و 300 میلیون دلار بدهی اوکراین به دلیل واردات گاز از روسیه شده است که صنایع و خانوارهای اوکراین بسیار به آن وابسته اند اما کمک مالی روسیه به اوکراین شامل کاهش بهای گاز نیز می شود که تحلیلگران معتقدند به معنای بهبود وضعیت اقتصادی کی یف خواهد بود.

اروپام**9157 **1485** 1337
کد N113496

وبگردی