آفتاب

طالبان گزارش نماینده ویژه سازمان ملل را نادرست خواند

طالبان گزارش نماینده ویژه سازمان ملل را نادرست خواند

کابل – ایرنا – سخنگوی گروه طالبان گزارش نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان را خصوص افزایش 14 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان طی سال 2013 نادرست خواند و اعلام کرد این گزارش جانبدارانه است.

به گزارش ایرنا از کابل ˈذبیح الله مجاهدˈ سخنگوی گروه طالبان روز یکشنبه در بیانیه ای با رد گزارش سازمان ملل در خصوص افزایش 14 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در سال 2013 اعلام کرد گزارش سازمان ملل در خصوص افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در افغانستان در واقع از سوی آمریکا با نام سازمان ملل متحد، منتشر شده است.

مجاهد با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده حقیقت ندارد افزود: تلفات غیرنظامیان در عملیاتهای گروه طالبان نسبت به سال های گذشته بسیار کم شده است.

سخنگوی گروه طالبان افزود غیرنظامیان افغان بر اثر حمله های شبانه جنگندهای نیروهای خارجی به روستاهای افغانستان و ورود نظامیان خارجی به منازل افغان ها کشته می شوند.

ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان روز شنبه در نشست خبری در کابل با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با تاکید به افزایش 14 درصدی تلفات و خسارات وارده به غیرنظامیان افغان گفت: در سال 2013 تعداد 2 هزارو 959 نفر از غیرنظامیان در افغانستان کشته و 5 هزارو 656 نفر دیگر از آنان بر اثر درگیری ها زخمی شده اند.

کوبیش گفت: 74 درصد تلفات غیر نظامیان توسط مخالفان مسلح دولت افغانستان، 11 درصد در جریان مقابله نیروهای طرفدار دولت با نیروهای طالبان و مخالفان مسلح، 8 درصد توسط نیروهای دولتی و 3 درصد هم به دست نیروهای خارجی کشته و یا زخمی شده اند.

کوبیش تاکید کرد کسانیکه غیرنظامیان را هدف قرار می دهند به عنوان جنایتکار جنگی شناخته می شوند و در موقع مناسب محاکمه خواهند شد.

ˈجورج گنیونˈ رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در این نشست خبری گفت: بیشترین قربانیان را از سال 2009 تاکنون زنان و کودکان افغان تشکیل داده اند که بر اساس آمارها تلفات زنان 36 درصد و کودکان 34 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت که بیشترین این تلفات بر اثر انفجار مواد منفجره و بمب های کنار جاده ای در جاده ها، پارک ها و معابر عمومی بوده است.

وی همچنین از افزایش ترورهای هدفمند در سراسر این کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: بزرگان اقوام، کارمندان غیر نظامی دولتی، امامان مسجد و رهبران مذهبی از جمله کسانی هستند که هدف ترور قرار گرفته اند.

وی عامل عمده تلفات غیر نظامیان را تله های انفجاری و بمب های کنارجاده ای دانست و از مخالفان مسلح دولت افغانستان خواست از اینگونه اقدامات اجتناب کنند.

آساق //1501
کد N112689

وبگردی