آفتاب

راهپیمایی گسترده حامیان رئیس‌جمهوری نیجر در نیامی

راهپیمایی گسترده حامیان رئیس‌جمهوری نیجر در نیامی

هزاران تن از حامیان رئیس‌جمهوری نیجر در پایتخت این کشور دست به راهپیمایی زده و حمایت خود را از رئیس‌جمهوری کشورشان اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی که توسط یک ائتلاف 36 حزبه حامی محمدو ایسوفو، رئیس‌جمهوری نیجر ترتیب داده شده بود، در واکنش به تظاهرات گسترده مخالفان در دسامبر 2013 بود که باعث افزایش تنش‌ها میان دولت و مخالفان شده است.

مسعودو حسومی، وزیر کشور نیجر در چند روز گذشته امدو حما، شخصیت مخالف دولت نیجر را به انجام یک کودتا علیه دولت و تحریک اختلافات قومی در این کشور آفریقایی متهم کرده بود. در جریان دو هفته گذشته دست‌کم شش خبرنگار و سه تن از رهبران جامعه مدنی نیجر با اتهامات مشابه دستگیر شدند.

وزیر امور خارجه نیجر و رهبر حزب نیجر ایسوفو به جمع معترضان و حامیان دولت گفت: مخالفان مدعی هستند که کنترل نیامی، پایتخت نیجر را بر عهده دارند. این افراد باید هم‌اکنون از صحنه کنار گذاشته شوند. تمامی مخالفان به دولت توهین کرده و باعث عدم محبوبیت خود در میان مردم شدند. آن‌ها خواستار بی‌ثبات کردن دولت هستند.

این در حالی است که پلیس نیجر اعلام کرد، حدود 18 هزار معترض در راهپیمایی حمایتی خود از دولت که روز شنبه برگزار شد شرکت داشتند.

تظاهرات مخالفان دولت نیجر در دسامبر 2013 که بزرگترین تظاهرات از زمان تظاهرات حامی دموکراسی علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور در چهار سال گذشته محسوب می‌شد، باعث شد تا 20 هزار تن به خیابان‌ها بیایند.

ایسوفو پس از یک خونتای نظامی که باعث سرنگونی ممدو تاندجا، رئیس‌جمهوری سابق این کشور شد، به عنوان رئیس‌جمهوری جدید در این کشور آفریقایی انتخاب شد. البته انتخاب وی باعث خشمگین شدن متحدان سابق و اشخاص اپوزیسیون در این کشور شده است چرا که وی دولت متحد ملی را بدون رایزنی و مشورت آن‌ها اعلام کرد.

امدو حما، شخصیت برجسته مخالف دولت نیجر احتمالا رقیب اصلی ایسوفو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور خواهد بود.

انتهای پیام

کد N112231

وبگردی