آفتاب
با تصویب مجلس،

صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های افزایش ظرفیت نفت و گاز هزینه می‌شود

صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های افزایش ظرفیت نفت و گاز هزینه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای صد میلیارد دلار جذب شده از محل سرمایه‌گذاری خارجی را به اجرای طرح‌های نفت و گاز و افزایش ظرفیت تولید اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تصویب مجلس وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه برای اجرای طرح‌های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک به افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآوردهای نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت وجایگزینی گاز داخلی و یا وارداتی به جای فرآوردهای نفتی زیربط و طرح‌هایی که به صرفه جویی از مصرف بهینه نفت و گاز کمک می‌کند تا سقف 100 میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اقدام به سرمایه‌گذاری به روش بیع متقابل، ساخت، بهره‌برداری و تحویل ( BOT) و یا روش‌های موضوع بند " ب" ماده 214 قانون برنامه‌ی پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تضمین خرید محصول، اجازه به فروش داخلی یا صادرات برای بلند مدت( حداقل 10 سال) قرارداد منعقد و یا مجوزهای لازم را برای سرمایه گذاری صادر نماید.

همچنین به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی، به توسعه سرمایه‌گذاری درصنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغال زایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان یابی وزارت نفت قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه گذارتا 30 درصد باشد. آیین نامه اجرایی تخفیف پلکانی بر اساس شاخص‌های ترکیبی فوق ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارتنفت تهیه می‌شود وبه تصویب هیات وزیران می‌رسد.

در ادامه به شرکت‌های تابعه و وابسته وزارت نفت اجازه داده می‌شود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با سرمایه گذاربخش غیردولتی مشارکت نماید.

طرحهای موضوع این بند تا سقف تعهد دولت تا 500 میلیون دلار یا معادل ریالی آن به تایید وزیر نفت و بیش از آن با پیشنهاد وزیر نفت به تایید شورای اقتصاد می‌رسد.

آیین نامه اجرایی این بند ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد وزیر نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

انتهای پیام

کد N112198

وبگردی