آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

جودکی: تمامیت‌خواهی ارتشی‌ها تمام مصر را دربر گرفته است

جودکی: تمامیت‌خواهی ارتشی‌ها تمام مصر را دربر گرفته است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هرچند ملت مصر از وضعیت فعلی خود نا راضی هستند ولی هیچ گاه به روی کار آمدن مجدد یک نظامی تن نخواهند داد هرچند این نظامی روی کار آورده خواهد شد.

حجت الله جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با وضعیت فعلی مصر خاطر نشان کرد: مردم مصر امروز منفعل شده‌اند زیرا زمانی که به صحنه آمدند به مطلوب خود دست نیافتند و به جای روی کار آمدن حکومتی دموکراتیک اخوان‌المسلمین روی کارآمد که آنها هم از مسیر اصلی خود منحرف شدند.

وی افزود: پس از ناامید شدن مصری‌ها از عملکرد اخوان المسلمین تصور کردند تا با کنار گذاشتن آنها می توانند نظام دلخواه خود را حاکم کنند، غافل از اینکه جریان سومی به نام نظامی‌ها از ابتدا کمین کرده بوند و عرصه را به دست گرفته و هر دو گروه مردم و اخوانی‌ها دست خالی از میدان بیرون رفتند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ملت مصر امروز از شرایط حاکم بر کشورشان درمانده شده‌اند، گفت: نظامی‌ها پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و وضعیت جامعه را حتی از زمان مبارک هم بدتر کرده‌اند زیرا در آن زمان وضعیت بسیار بهتر از امروز بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاظر این تمامیت‌خواهی ارتشی‌ها است که تمام مصر را دربر گرفته است.

جودکی با اشاره به کاندیدا شدن السیسی برای انتخابات آتی مصر افزود: به احتمال زیاد السیسی تنها گزینه انتخابات آتی مصر خواهد بود و این شرایط در زمان مبارک هم وجود داشت و در انتخابات دوران او هم تقریبا تنها کاندیدای مطرح که با حداقل رای انتخاب می‌شد خود مبارک بود. امروز السیسی نیز همین وضعیت را خواهد داشت زیرا ارتشی‌ها تنها در کنار این‌که می‌خواهند رئیس جمهور یکی از خودشان باشد وانمود می کنند که او منتخب مردم است.

وی تاکید کرد: ملت مصر یک نظامی را روی کار نخواهد آورد بلکه این نظامی روی کار آورده‌ خواهد شد. از سال 1952 که جمال عبدالناصر علیه ملک فاروق کودتا کرد و نظام سلطنتی را برچید تا امروز به غیر از یک سالی که مرسی روی کارآمد همواره یک نظامی بر مصر حکومت کرده است. امروز هم وضعیت این کشور نشان می دهد که« در بر همان پاشنه می‌چرخد» با این تفاوت که در دوره گذشته مصر شاهد آزادی‌های بیشتری بود و حاکمان قبلی به این نتیجه رسیده بودند که اگر با مردم رفتار بهتری داشته باشند می‌توانند به اهداف خود دست یافته و با تنش کمتری روبرو شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به کاهش آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در دولت موقت مصر خاطر نشان کرد: امروز نظامیان فعلی جراید را کاملا تحت کتنرل داشته و دیکتاتوری خشنی را در مصر پیاده می‌کنند این در حالی است که زمان مبارک حتی اخوان‌المسلمین هم اجازه فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای را داشتند.

جودکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به حضور پررنگ نظامی‌ها در مصر افزود: امروز جریانی مسلحانه‌ای در مصر حاکم است که برخی آنها را به القاعده نسبت می‌دهند و این جریان از میان سلفی‌ها و تندروهای اخوان یارگیری می‌کنند البته این بدان معنا نیست که آنها اخوانی‌ هستند ولی در چنین شرایطی طبیعی است که کشور به سمت بحران کشیده شده و به دو قطب نظامی‌ها و افراطی‌ها تقسیم شود و در این میان این ملت مصر هستند که به هیچ یک از این دو گرایش ندارند و لطمه اصلی هم متوجه آنها می شود.

وی ادامه داد: ملت مصر زیر بار هیچ زوری نمی‌رود مگر اینکه این زور خیلی قوی باشد زیرا در این صورت کاری از دست آنها برنمی‌آید در حال حاضر هم این مردم عادی مصر نیستند که در مقابل نظامیان ایستادگی می‌کنند بلکه آنها بخشی از ملت مصر هستند که در قالب اخوان المسلمین فعالیت می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ملت مصر دیگر برای حمایت از اخوان‌المسلمین این کشور تجمع نخواهند کرد خاطر نشان کرد: در تجمع‌هایی که هراز گاهی در اطراف میادین مصر دیده می‌شود تنها دانشجویان و عده‌ای از اخوانی‌ها حضور دارند زیرا ملت مصر اخوانی‌ها را یک بار امتحان کرده و دیگر خواستار تجربه حضور آنها در راس امور کشور نیستند و از این پس تنها برای گذر از وضعیت سخت معیشتی و حقوق اولیه خود تجمع کرده و اعتراض می‌کنند نه روی کار آمدن اخوان یا گروهی دیگر.

جودکی گفت: نظامی‌های مصر تلاش می‌کنند تا با عربستان به توافق برسند و 11 میلیاردی که گفته می‌شود قرار است از سوی عربستان به آنها پرداخت شود برای رفع بخشی از مشکلات آنها است. البته این مبلغ کمک چندانی به مصر نخواهد کرد زیرا زیرساخت‌ها و تولید داخلی مصر کاملا از بین رفته است و امیدی به بهبود وضعیت توریسم در مصر وجود ندارد و صنعتی شکست خورده در مصر محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ادامه داد: تنها درآمد فعلی مصر کانال سوئز است و همین منبع درآمد باعث شده تا نظامی‌ها تا امروز بتوانند با وضعیت بد اقتصادی مصر کنار بیایند. از سوی دیگر وجود گروه‌های افراطی و تندرو در مناطق توریستی این کشور از جمله صحرای سینا نکته منفی دیگری برای بهبود وضعیت اقتصادی مصر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با تاثیر سیاسی و اجتماعی انقلاب مصر بر مردم این کشور گفت: مردم این کشور یاد گرفتند اعتراض کنند و فهمیدند جز آنچه می‌بینند منافع دیگری هم دارند ولی آنها از این آموخته‌ها استفاده نکردند و در حال حاضر به دلیل وجود فشار اقتصادی و وضعیت بد اقتصادی کشور ملت مصر دستاوردهای خود از انقلاب را از یاد بردند.

جودکی در پایان در رابطه با درسی که زندانی شدن دو رئیس جمهور مصری برای سایر انقلاب‌های منطقه داشت خاطر نشان کرد: شاید پیامی برای دیکتاتورها داشته باشد ولی آنها معمولا از این مسائل درس نمی‌گیرند زیرا خود را ابدی می‌پندارند. البته شاید برای ملت‌ها پیامی داشته باشند ولی حاکمان زورگو توجهی به این مساله نخواهند کرد.

انتهای پیام

کد N112188

وبگردی