آفتاب
رویترز:

آمریکا تروریست ها در سوریه را تهدیدی مهم علیه امنیت ملی خود می داند

آمریکا تروریست ها در سوریه را تهدیدی مهم علیه امنیت ملی خود می داند

تهران – ایرنا – آمریکا نگران است که تروریست های وابسته به القاعده و دیگر گروه های افراطی تند رو که خود همواره حامی و مشوق انها بوده که در سوریه علیه نظام حاکم این کشور بجنگند، پس از بازگشت، به تهدیدی مهم علیه امنیت ملی آن تبدیل شوند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه گزارش داد:گزارش های مبنی بر آموزش نیروهای افراط گرای خارجی توسط گروه های تروریستی سوریه با هدف ایجاد شورش و ناامنی در کشورهایشان پس از بازگشت، این گروه ها را به یکی از تهدیدهای مستقیم علیه امنیت ملی آمریکا تبدیل کرده است.

اظهارات مقامات دولت اوباما طی دو هفته گذشته از احتمال وقوع بدترین سناریو در سوریه حکایت دارد. مذاکرات صلح بین مخالفان و دولت اسد اکنون عملا متوقف شده است. و ˈبشار اسدˈ رئیس جمهوری سوریه اکنون دوباره قدرت گرفته است. افراط گرایان نیز که در سوریه مشغول جنگ هستند حملاتی را در مصر اجرا کرده اند و گفته می شود آرزوی حمله به آمریکا را نیز در سر می پرورانند.

ˈجیم کلپرˈ رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا هفته گذشته به اعضای کنگره گفت ˈجبهه النصرهˈ که گروهی وابسته به القاعده در سوریه است، ˈبرنامه هایی در جهت حمله به آمریکاˈ در سر دارد. مقامات آمریکایی و مصری نیز اخیرا درباره نشانه هایی دال بر بازگشت جنگجویان مصری فعال در جنگ سوریه به کشور خود برای ایجاد شورش و ناآرامی هشدار دادند.

منتقدان سیاست های دولت اوباما در سوریه استدلال می کنند که هیچ یک از این موارد جای تعجب ندارد. سالها است که آن ها پیش بینی می کنند اسد و حامیانش با جدیت به این جنگ ادامه خواهند داد و شبه نظامیان فوج فوج به سوریه خواهند شتافت و منطقه در نتیجه سیل پناهجویان، افزایش درگیری های فرقه ای و بازگشت جنگجویان تندرو به موطن های خود دستخوش بی ثباتی خواهد شد.

ˈشادی حمیدˈ کارشناس اندیشکده ˈبروکینگزˈ که در سال 2012 خواستار مداخله نظامی در سوریه شده بود، گفت: بسیاری از پیش بینی های گروه حامی مداخله نظامی که دو سال قبل صورت گرفته بود، اکنون به واقعیت پیوسته است.

وی افزود: هر چند این امکان وجود ندارد که بگوییم آیا مداخله نظامی در سوریه به این مناقشه پایان می داد یا آن را بدتر از قبل می کرد، اما با توجه به اظهارات مقامات دولت آمریکا می توان گفت که رویکرد کنونی آمریکا در قبال سوریه اثربخش نبوده است.

کلپر در جلسه استماع هفته گذشته گفت آژانس های اطلاعاتی آمریکا شواهدی به دست آورده اند دال بر شکل گیری ˈکمپ های آموزشیˈ در داخل سوریه برای ˈآموزش اقدامات تروریستی به افرادی که به کشورهای خود باز می گردند و این یک نگرانی بزرگ است.ˈ

این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا برآورد کرد بیش از 7 هزار نیروی خارجی از 50 کشور، که بسیاری از آن ها اهل اروپا و خاورمیانه هستند، در سوریه می جنگند. وی بخش های تحت کنترل شورشیان سوریه در شمال این کشور را به مناطق قبیله ای تحت کنترل دولت پاکستان تشبیه کرد که شبه نظامیان خارجی و محلی از زمان سقوط طالبان در سال 2001 تا کنون در آن مستقر شده و این مناطق را به پناهگاه امن خود تبدیل کرده اند.

کلپر گفت: آن چه در این مناطق رخ می دهد از برخی جهات شبیه مناطق قبایلی پاکستان است و روی آوردن جنگجویان خارجی به این مناطق ما را نگران می کند.

طبق این گزارش، در گذشته، کلپر به بزرگ نمایی تهدیدهای تروریستی و اظهارات گمراه کننده درباره گستره فعالیت های اطلاعاتی آمریکا متهم شده بود. اما وی اکنون تنها مقام ارشد آمریکایی نیست که درباره حضور روز افزون شبه نظامیان در سوریه ابراز نگرانی می کند.

ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در نشستی محرمانه با اعضای کنگره ضمن آن که تهدید القاعده را واقعی دانست افزود: کنترل آن در حال از دست رفتن است. ˈلیندسی گراهامˈ سناتور جمهوریخواه آمریکایی پس از این نشست به خبرنگاران گفت: وزیر خارجه به صراحت از مسلح کردن شورشیان سوریه حمایت کرد و درباره تشکیل ائتلاف علیه القاعده سخن گفت و آن را تهدیدی مستقیم دانست.

مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند گراهام و دیگر اعضای کنگره که محتوای این نشست را افشا کرده اند سخنان کری را مورد تحریف قرار داده اند. آن ها منکر شدند که وی از مسلح کردن شورشیان حمایت و سیاست کنونی واشنگتن را شکست خورده توصیف کرده است.

ˈنوآ بونسیˈ تحلیلگر ارشد ˈگروه بین المللی بحرانˈ در بیروت اظهارات کری را ˈاذعان به واقعیت هاˈ نامید. از یک سو، جذب و هماهنگ کردن شبه نظامیان باعث آسیب شدید به وجهه بین المللی مخالفان سوریه شده است و از طرف دیگر اسد و حامیانش نیز روز به روز از پیروزی خود مطمئن تر می شوند.

بونسی در مصاحبه ای تلفنی افزود: نشست ژنو به وضوح تمام نشان داد که حکومت سوریه آماده مصالحه در هیچ زمینه ای نیست، ولو موضوعات کوچک. آن ها خود را برنده میدان می دانند و هیچ گونه فشاری را از هیچ سویی احساس نمی کنند.

ˈاستیون کوکˈ کارشناس مسائل خاور میانه در اندیشکده آمریکایی ˈشورای روابط خارجیˈ نیز بر این عقیده است که هم اسد و هم شبه نظامیان در حال قوی تر شدن هستند. وی در عین حال از تصمیم دولت آمریکا در جهت مداخله نکردن در آنچه از آن به عنوان ˈجنگ داخلی دیگرانˈ یاد می کند، حمایت کرد. به اعتقاد کوک، بهترین راه پیش روی واشنگتن برای پرداختن به مسئله افزایش قدرت شبه نظامیان در سوریه از طریق متحدان منطقه ای است، نه از طریق اقدام مستقیم آمریکا.

کوک طی ایمیلی به این خبرگزاری گفت: مسئله اصلی این است که ما چگونه به مقابله با آن ها بپردازیم. تصور می کنم از قبل همکاری هایی را با کشورهای دوست –ترکیه، اردن و دیگر کشورها—برای مقابله با النصره بدون مداخله تمام عیار در سوریه آغاز کرده ایم.

بونسی گفت او نیز با مداخله مستقیم آمریکا در سوریه مخالف است اما خاطر نشان کرد طی دو سال گذشته آمریکا در همکاری با هم پیمانان منطقه ای موفق نبوده است. به رغم بیانیه های مشترکی که صادر شده است، آمریکا، قطر، عربستان سعودی و ترکیه هر کدام از گروه های متفاوت شورشیان حمایت کرده اند و این شرایط به تجزیه هر چه بیشتر جناح مخالف دولت سوریه دامن می زند.

بونسی گفت اعلام خبر سفر اوباما به عربستان سعودی در ماه مارس (اسفند- فروردین) آینده می تواند گامی به سوی جبهه ای منسجم تر باشد. این در حالی است که حمید معتقد است دولت اوباما پس از نقض خطوط قرمزی که خود تعیین کرده بود اکنون ازاعتبار چندانی برخوردار نیست.

رویترز افزود: کارشناسان معتقدند مسئله اصلی در ارتباط با سوریه همچنان در واشنگتن باقی است و آن عبارت است از این که آیا سوریه اکنون تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می آید. پاسخ حمید که در گذشته خواستار مداخله آمریکا در این کشور شده بود به این سوال مثبت است.

وی گفت: مقامات آمریکایی اکنون می گویند تروریست ها قرار است درسوریه آموزش ببینند و به آمریکا بازگردند. در این شرایط نمی توان مرتب تکرار کرد که این مسئله تاثیری بر منافع امنیت ملی آمریکا نخواهد گذاشت.

کوک و بونسی هر دو اتفاق نظر دارند که این تهدید در حال افزایش است با این حال می گویند دولت آمریکا و هم پیمانان منطقه ای شان پیش از هر چیز باید رویکردی منسجم در قبال سوریه اتخاذ کنند. این در حالی است که نظر سنجی افکار عمومی در آمریکا همچنان از مخالفت گسترده با مداخله بیشتر آمریکا در مسائل سوریه، از جمله مسلح کردن شورشیان میانه روتر، حکایت دارد.

کارشناسان می گویند تنها یک سناریو می تواند موضع آمریکا را تغییر دهد و آن در صورتی است که شبه نظامیان مستقر در سوریه به نحوی به خاک آمریکا حمله کنند. تا این اتفاق نیافتد، هیچ کشتاری نه در سوریه، نه در مصر و نه در دیگر نقاط خاورمیانه نمی تواند محاسبات سیاسی آمریکا را تغییر دهد.

خاورم**9156 *1446

http://www.reuters.com/article/2014/02/07/us-syria-us-analysis-idUSBREA161NG20140207
کد N111865

وبگردی