آفتاب
حجت الاسلام گلپایگانی :

مردم ایران در راستای دین خواهی قیام کردند

مردم ایران در راستای دین خواهی قیام کردند

آنکارا - ایرنا - حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر گلپایگانی، قیام مردم ایران برای برپایی نظام جمهوری اسلامی را در راستای دین خواهی مردم و طغیان علیه رژیم ستمشاهی پهلوی ارزیابی کرد.

فرزند آیت الله العظمی گلپایگانی که برای شرکت در جشن های سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ترکیه به سر می برد، روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قیام مردم ایران برای استقرار نظام جمهوری اسلامی این مطلب را عنوان کرد.

وی با اشاره به دوران رضا خان پهلوی در ایران اظهارداشت: رضان خان به همراه برخی دیگر از رهبران کشورهای دیگر ماموریت استقرار نظام سکولار در کشورهای شیعه و برخی دیگر از کشورها را داشتند و در این راستا به اسلام ستیزی و سنت شکنی و برخورد با ارزش های ملی پرداختند که نمونه بارز آن کشف حجاب در ایران بود.

محمد رضا پهلوی نیز در راستای سیاست های رضا خان گام برداشت و به مقابله با دین و مذهب پرداخت. در برخی از کشورها که علما و روحانیون حقوق بگیر دولت بودند، دستاوردهایی حاصل شد ولی در ایران به برکت اینکه روحانیون وابسته به دولت نبودند ایستادگی های صورت گرفت.

وی افزود، این فشارها در دوران رضاخان بسیار بود و روحانیون از نظر مادی و سیاسی دچار مشکلاتی شدند ولی به مقاومت خود ادامه دادند تا اینکه حکومت رضا خان سرنگون شد و جریانات مذهبی به رهبری روحانیون در ایران ترمیم شد.

ˈبا به قدرت رسیدن محمدرضا پهلوی و در دهه 1340 وی نیز چهره رضاخانی به خود گرفت و دستور حمله به حوزه علمیه قم را داد و شانزده سال بعد، انقلاب اسلامی ایران با محوریت اسلامیت و در مخالفت با طاغوت شکل گرفت.

او به چگونگی شکل گرفتن انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت : حکومت پهلوی در دوران خود با عملکردشان نارضایتی را بین مردم افزایش دادند. خانواده پهلوی تمامی امور را در اختیار داشتند و به تاراج منابع ملی ایران پرداختند و ساواک نیز فشار بسیاری بر مردم وارد می کرد و مردم از این وضعیت عاصی شده بودند.

در آن دوران کمونیست ها و ملی گرایان و منافقین که بعدا مردم آنان را از خود راندند نیز وجود داشتند ولی مردم خواستار روحانیت بودند.

پس از مبارزات بسیار بالاخره انقلاب اسلامی پیروز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دسیسه ها علیه این انقلاب آغاز شد.

وی گفت ،حادثه طبس ، انجام کودتا و سپس جنگ تحمیلی از جمله دسیسه هایی بود که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام دادند.ولی این انقلاب به برکت امام رضا (ع) پیشرفت خود را در پیش گرفت که اکنون شاهد آن هستیم .

وی گفت، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ، جمهوری اسلامی مورد تحریم قرار گرفت که اگر این تحریم ها علیه آمریکا و یا یکی از کشورهای اروپایی صورت گرفته بود از پا در آمده بودند.

گلپایگانی در ادامه افزود: با گذشت سی و پنج سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما هم اکنون شاهد پیشرفت های بسیاری در بخش های مختلف از جمله فناوری هسته ای و صنعت هستیم . هم اکنون ایران اسلامی دارای نخبگان بسیاری است که در امر توسعه کشور گام بر می دارند.

وی تصریح کرد: اتحاد داخلی مانع از نفوذ دشمن در بین اقشار مختلف مردم شده است . آن چیزی که نظام جمهوری اسلامی باید آن را حفظ کند ˈ چهره اسلامی نظام ˈ است . مسوولان دلسوز مردم باشند. اتحاد و اتفاق بین مقامات بلند پایه کشورمان حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

او در ادامه گفت : آن چیزی که جمهوری اسلامی را حفظ کرده است اسلامیت است .

گلپایگانی با اشاره به بعد بین المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و گفت: در مقابل ما افرادی دروغگو و شیطان صفت قرار دارند به همین علت نمی توان در باره آینده مذاکرات قضاوت کرد ولی گوش فرا دادن به بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید و اتحاد مسوولان سه قوه زمینه ساز آینده روشن خواهد بود.

خاورم ** 230 **1515
کد N111496

وبگردی