آفتاب

جنگ سوریه، تهدید امنیت ملی غرب

جنگ سوریه، تهدید امنیت ملی غرب

گروه بین‌الملل: سوریه به موضوع امنیت داخلی آمریکا تبدیل شده‌است. این جمله جی جانسون وزیر امنیت داخلی آمریکا بعد از نشست با همتایان اروپایی‌اش در لهستان است.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
سوریه به موضوع امنیت داخلی آمریکا تبدیل شده‌است. این جمله جی جانسون وزیر امنیت داخلی آمریکا بعد از نشست با همتایان اروپایی‌اش در لهستان است.

او که به تازگی وزارت امنیت داخلی آمریکا را تحویل گرفته پنجشنبه و جمعه مذاکرات دوروزه‌ای با وزرای کشور و امنیت داخلی 5کشور اروپایی در لهستان داشت. موضوع گفت‌وگوهای مقامات آمریکا با همتایانشان از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و لهستان، پیامدهای جنگ سوریه برای کشورهای غربی بود.

وزیر امنیت داخلی آمریکا دیروز دراین باره در مرکز ویلسون در واشنگتن سخنرانی کرد و گفت: در نشست دوروزه لهستان با اروپایی‌ها درباره سوریه و پیامدهایش برای امنیت ملی غرب گفت‌وگو کردیم. سوریه اکنون به مسئله امنیت ملی ما تبدیل شده‌است. نشست دوروزه امنیتی لهستان با عنوان بررسی وضعیت جنگجویان خارجی در جنگ سوریه برگزار شد.

وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت: این وزارتخانه با همکاری اف‌بی‌آی و دیگر اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا برای شناسایی گروه‌های القاعده در سوریه تلاش می‌کند. او گفت به همتایان اروپایی‌اش توصیه کرده رفت‌وآمد شهروندانشان به خاک سوریه را از نزدیک زیرنظر بگیرند تا بتوانند پیامدهای فعالیت آنها در خاک کشورهای اروپایی را کنترل کنند. دادستان آمریکا نیز در نشست لهستان حضور داشت.هفته گذشته جیمز کلپر رئیس نهادهای اطلاعاتی آمریکا در سنای آمریکا گفت، بیش از 7هزار جنگجوی خارجی از 50کشور ازجمله کشورهای اروپایی، در کنار شورشی‌ها در خاک سوریه مشغول جنگ هستند. او گفت که خاک سوریه به اردوگاهی برای آموزش شبه‌نظامیان تبدیل شده‌است.

در همین حال رئیس سازمان امنیت داخلی انگلیس به یکی از شبکه‌های رادیویی بی‌بی‌سی گفت: براساس برآوردهای اطلاعاتی نزدیک به400شهروند انگلیس در خاک سوریه و در کنار شورشی‌ها مشغول جنگ با ارتش سوریه هستند. پیش از این وزرای کشور فرانسه، آلمان، بلژیک، سوئیس، هلند و دانمارک درباره حضور شهروندان این کشورها در جنگ سوریه و در کنار گروه‌های وابسته به القاعده هشدار داده‌بودند. گفته می‌شود شمار شهروندان اروپایی که در خاک سوریه مشغول جنگ با ارتش این کشور هستند به صدها نفر می‌رسد.

دولت‌های غربی نگران آن هستند که این افراد بعد از بازگشت از سوریه در خاک این کشورها دست به حملات انتحاری بزنند. سوریه اکنون به مکانی برای آموزش اعضای گروه‌های تندرو و وابستگان به القاعده تبدیل شده‌است.همین دیروز رسانه‌های انگلیسی نوشتند که یک شهروند این کشور کامیونی حاوی مواد منفجره را به در ورودی زندانی در شهر حلب کوبید و در این حمله کشته شد.

وضعیت آتش‌بس در حمص

در دومین روز از آتش بس موقت میان دولت و شورشیان مسلح در شهر حمص، عملیات خروج غیرنظامیان از بخش قدیمی شهر که در کنترل مخالفان است به کندی انجام می‌شود. در همین حال سازمان ملل کاروان‌ کمک‌های غذایی و دارویی را به این منطقه اعزام کرده‌است. براساس توافقی که در مذاکرات اخیر دولت و مخالفان سوریه در ژنو صورت گرفت، قرار شد نزدیک به 200زن و کودک از بخش قدیمی شهر حمص خارج شوند.

کد N111365

وبگردی