آفتاب

نشست نمایندگان طالبان پاکستان در کمیته صلح با برخی سرکرده های ارشد این گروه در وزیرستان

نشست نمایندگان طالبان پاکستان در کمیته صلح با برخی سرکرده های ارشد این گروه در وزیرستان

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستان گزارش دادند : نمایندگان گروه تحریک طالبان در گفت وگوی صلح با دولت عصر امروز شنبه بمنظور مذاکره با رهبران طالبان به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی وارد شده و گفت وگوهای خود را با برخی اعضای ارشد طالبان آغاز کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ؛ پروفسور محمد ابراهیم عضو ارشد کمیته طالبان و امیر حزب جماعت اسلامی ایالت خیبر پختونخوا و مولانا یوسف شاه به نمایندگی از مولانا سمیع الحق رییس این کمیته مذاکرات خود را با برخی فرماندهان طالبان ( بدون ذکر نام آنها ) در محل نامشخصی در میرانشاه مرکز منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی آغاز کردند.

یک منبع نزدیک به نمایندگان طالبان به رسانه های خبری گفت که این کمیته ؛ رهبران طالبان را از مذاکرات با منتخبان دولت مطلع خواهد کرد و نظرات آنها برای پیشبرد روند صلح در پاکستان را به طرف مقابل ( منتخبان دولت ) منتقل خواهد کرد.

رسانه ها افزودند: دولت , بالگردی برای انتقال اعضای کمیته گفت وگوی صلح طالبان فراهم کرد تا آنها را به وزیرستان شمالی منتقل شوند.

اولین دور از گفت گفت وگوهای صلح روز پنجشنبه گذشته میان نمایندگان طالبان و منتخبان دولت در اسلام آباد برگزار شد.

ˈ مولانا عبدالعزیزˈ روحانی مسجد ˈلعلˈ (سرخ) اسلام آباد نیز امروز در گفت وگو با خبرنگاران افزود: دولت پاکستان بدنبال مذاکره با گروه طالبان مطابق با قانون اساسی این کشور است ولی شبه نظامیان تنها براساس اصول شریعت اسلامی در این گفت وگوها شرکت کرده و این اختلاف نظر ممکن است روند پیشبرد مذاکره صلح را با تاخیر روبرو کند.

به گزارش منابع خبری؛ پس از انصراف دو نفر از اعضای معرفی شده توسط طالبان برای انجام مذاکره با دولت پاکستان؛ اظهارات مولانا عبدالعزیز نیز می تواند شکست دیگری برای مذاکره کنندگان کمیته صلح طالبان محسوب شود.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان هفته گذشته ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع، ˈعمران خانˈ رییس حزب تحریک انصاف، ˈمولانا عبدالعزیزˈ و ˈمحمد ابراهیمˈ مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و ˈمفتی کفایت اللهˈ یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

براساس این گزارش، عمران خان و مفتی کفایت الله از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند و ˈمولانا فضل الرحمانˈ رییس حزب ˈجمعیت علمای اسلام شاخه فضلˈ نیز پیشنهاد حضور در کمیته نمایندگان طالبان را رد کرد.

عضو کمیته سه نفره طالبان پاکستان خاطر نشان کرد: وی از عضویت در کمیته مذاکره کنندگان به نمایندگی از طالبان انصراف نمی دهد ولی تا زمانی که دولت پاکستان گفت وگوهای صلح را مطابق با شریعت اسلامی انجام ندهد؛ وی نیز در جلسه مذاکره میان اعضای کمیته صلح دولت اسلام آباد و طالبان شرکت نمی کند.

آساق ** 1095**1856
کد N111159

وبگردی