آفتاب

صنایع آلاینده محیط زیست از کمک دولت محروم می شوند

صنایع آلاینده محیط زیست از کمک دولت محروم می شوند

بوشهر - ایرنا - معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: دولت تدبیر و امید با رویکرد ˈصنعت بدون آلایندگی و تخریبˈ پیش خواهد رفت و از این رو صنایعی که همسو با حفظ محیط زیست نباشند از همکاری با آنها صرف نظر خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز شنبه به نقل از احمد علی کیخا در برنامه کاشت درختان حرا در پارک ملی دریایی نای بند در بوشهر افزود:تلاش برای احیای طبیعت در کشور و مشارکت مردم در حفظ و نگه داری محیط زیست ضروری است.

وی اضافه کرد: امروز سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر نیست مانند گذشته با اسلحه و سیم خاردار از محیط زیست دفاع کند بلکه مردم باید همیار و همکار سازمان محیط زیست باشند و خود اولین حافظ طبیعت شوند.

کیخا بیان داشت:نسل گذشته به عنوان نسلی بدون برنامه و مخرب طبیعت بود و از پیامدهای آن خشک شدن دریاچه ارومیه است که فاجعه ای دردناک محسوب می شود.

وی همچنین در جریان بازدید از مناطق زیست محیطی و محیط بانان استان بوشهر اظهارکرد: حمایت از نیروهای اجرایی و محیط بانان زحمتکش و از خود گذشته در اولویت های سازمان محیط زیست قرار دارد و امیدواریم بتوانیم از حقوق محیط بانان در همه زمینه ها دفاع کنیم.

به مناسبت گرامیداشت دهه فجر در یک تلاش گروهی و با همکاری داره محیط زیست پارک ملی دریایی نای بند و سازمان های مردم نهاد شهرستان عسلویه از جمله انجمن اندیشه ورزان برنا و موسسه توسعه پایدار نای بند و دیگر سازمان ها، شوراها و مسوولان شهرستان عسلویه یکهزار اصله نهال حرا درعسلویه کاشته شد.

گروهی از نوجوانان روستای بستانو (از توابع شهرستان عسلویه) که خود را (دوستان طبیعت) نامیده بودند اقدام به جمع آوری زباله از منطقه ی نایبند و پس از آن در برنامه ی کاشت حرا شرکت کردند.

این نوجوانان کاغذ نوشته هایی در دست داشته که مهمترین مشکلات منطقه و این روستا در آن قید شده بود و به معاون سازمان تحویل دادند.

جنگل حرا در دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته است.

درختان حرا از نوع گیاه مانگرو است که می تواند در آب های شور زندگی کند و بافت ساقه، تنه و ریشه این درخت به گونه ای است که آب شور دریا را تصفیه و مواد مورد نیاز آن را جذب و بقیه مواد را دفع می کند.

پوست حرا بر باسیل هانزن که سبب جذام می شود، موثر است، همچنین شیره درون آوندهای آن بر بیماری خشکی که بیماری پوستی شایع در منطقه هرمزگان است، تاثیری قابل توجه دارد.

در صنعت از تانن موجود در حرا، برای تولید جوهر مازو استفاده می شود. چسب تخته و خمیر چوب از دیگر مصارف صنعتی آن است.

پارک ملی دریایی نای بند در 25 کیلومتری عسلویه قرار دارد و یکی از جنگل های حرا در سواحل جنوبی ایران در این پارک ملی قرار دارد که مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است، از جمله این پرندگان می توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه

اشاره کرد.ک/1

539 /679
کد N110715

وبگردی