آفتاب

زورآزمایی سیاسی روسیه و غرب در المپیک سوچی

زورآزمایی سیاسی روسیه و غرب در المپیک سوچی

مسکو- ایرنا - بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی 2014 در شهر بندری سوچی در دریای سیاه در شرایطی روز گذشته آیین افتتاحیه خود را جشن گرفت که بسیاری ازمقام های غربی درادامه تنش روابط خود با مسکو، حضور درمراسم افتتاحیه این رویداد بین المللی ورزشی را تحریم کردند.

به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه المپیک زمستانی2014 سوچی با وجود حضور نیافتن مقام های دولتی آمریکا و متحدان اروپایی شان با زیبایی تمام و با الهام از تاریخ، فرهنگ و سنت های تاریخی مردم روسیه در ساحل آب های دریای سیاه برگزار شد.

روس ها به پیروی از سنت دیرینه خود در قامت امپراطوری تزارها و سرزمین شوراها تمام تلاش خود را به کار بردند تا جشن های گشایش بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی 2014 در سوچی به نمادی برای انعکاس ظرفیت های ورزشی پهناورترین کشور جهان باشد.

جشن افتتاحیه المپیک زمستانی 2014 سوچی شاهد حضور یک سناتور دمکرات از آمریکا بود و علاوه بر این مقام های ارشد دولتی و رسمی آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان متحدان اروپایی واشنگتن نیز با عدم حضور خود به آیین ورزشی، رنگ و بوی سیاسی دادند.

هرچند مقام های ارشد روس به دلیل تشدید اختلافات مسکو و غرب در آستانه برگزاری بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی و بهانه جویی های شناخته شده غربی ها بر محور ˈ رعایت نشدن حقوق بشرˈ به دلیل میدان ندادن به فعالیت های همجنسگرایان در این دوره از مسابقات آگاه بودند، اما اقدام غرب در تحریم سیاسی این رویداد نشان داد که رویکرد دوگانه آنها در برخورد با دیگر کشورها و لو در عرصه ورزش پایان ناپذیر است.

غربی ها پیش از آغاز بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی نیز با بهره گیری از تمامی ظرفیت های تبلیغاتی و رسانه ای خود برای بی اثر کردن تلاش های چند ساله روس ها برای میزبانی این دوره از مسابقات و سرمایه گذاری کلان 50 میلیارد دلاری آنها برای تامین زیرساخت های لازم کوشیدند و جریان رسانه ای مسلط غربی در گزارش های جانبدارانه کوشید که این طرح عظیم ورزشی را اقدامی بلندپروازانه به شخص پوتین منتسب کند.

غربی ها در راستای سیاه نمایی تلاش شبانه روزی روس ها برای میزبانی شایسته از المپیک زمستانی 2014 در شهر بندی سوچی با نقب زدن به گذشته اعلام کردند که منطقه میزبان این این بازی ها، محل نسل کشی مردم قفقاز به دست روس ها بوده است.

تلاش برای ناامن جلوه دادن شهر محل برگزاری بازی ها با استناد به وقوع دو انفجار انتحاری آستانه سال نوی میلادی در شهر ولگاگراد در فاصله 650 کیلومتری سوچی که به کشته شدن 34 نفر و مجروحیت حدود 80 نفر منجر شد، از دیگر محورهای برنامه ریزی هماهنگ غرب برای کاستن از اهمیت و بزرگی المپیک زمستانی 2014 در روسیه بود.

البته تحریم های ورزشی روسیه و غرب علیه همدیگر تازگی ندارد و این رویکرد در آتش زیر خاکستر مناقشات دوره جنگ سرد ریشه داد که تا به امروز نیز میان دو طرف ادامه یافته است.

غربی ها نخستین بار المپیک 1980مسکو را به دلیل ورود نیروهای ارتش شوروی سابق به افغانستان در سال قبل از آن تحریم و از اعزام ورزشکاران خود به این رویداد ورزشی خودداری کردند؛ اتفاقی که با اقدام متقابل روسیه آن روزی مواجه شد و مسکو نیز المپیک 1984 لس آنجلس را تحریم کرد.

اقدام مقام های غربی مبنی بر حضور نیافتن در جشن گشایش بزرگ ترین رویداد ورزشی زمستانی جهان نشان می دهد که شعله آتش جنگ سرد در مناسبات شکننده مسکو و غرب به سردمداری واشنگتن همچنان پابرجا است.

خودداری مقام های غربی از حضور در آیین افتتاحیه المپیک زمستانی 2014 سوچی واکنش مقام های ارشد روس را به دنبال داشت و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از خودداری برخی سران کشورهای غربی و مقام های چند کشور دیگر برای حضور در المپیک زمستانی سوچی و اعلام علنی رد دعوت مسکو انتقاد کرد.

لاوروف در پاسخ به این سؤال که ˈنادیده گرفتن دعوت برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک سوچی از سوی سران برخی کشورها را چگونه ارزیابی می کنیدˈ اظهار داشت: اظهار نظرها در باره رد دعوت برای شرکت در المپیک سوچی را بی ارزش و حتی مضحک می دانم.

وی افزود : در طول عمر خود هیچ دوره المپیکی به یاد نمی آورم که با این گونه اظهار نظرها همراه و این قدر در باره حضور سران کشورها سخن گفته شده باشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: هیچگاه و در هیچ دوره المپیک تعداد سران کشورهای شرکت کننده را نشمرده اند اما در المپیک سوچی شروع به چنین شمارشی کردند و به این ترتیب تلاش می کنند تا اوقات روسیه را تلخ کنند و ما احساس ناراحتی کنیم.

لاوروف گفت: اینکه سران چند کشور در المپیک ونکوور شرکت کردند و چه تعداد از آنها در المپیک لندن حضور یافتند، هیچکس نشمرد اما در روسیه می شمارند؛ چون از نقاط مختلف جهان این سؤالات را مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: با جرأت می توانم بگویم در مراسم افتتاح المپیک سران 44 کشور شرکت خواهند کرد و در مجموع بیش از 60 نفر از مقامات حضور خواهند یافت.

روس ها در توجیه بی اهمیت بودن رد دعوت آیین افتتاحیه المپیک 2014 سوچی توسط سردمداران کشورهای غربی می گویند که دعوت نامه سران برای حضور در المپیک را کمیته بین المللی المپیک ارسال می کند و به همین خاطر سیاستمداران اروپایی و کشورهای دیگر که با افتخار از رد دعوت حضور در المپیک سوچی سخن می گویند، باید بدانند که دعوت این کمیته را رد کرده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز که بازگشت پیروزمندانه وی به راس قدرت برای سومین بار یکی از دلایل اصلی تشدید تنش در مناسبات مسکو با غرب می باشد، تصمیم مسؤولان برخی کشورهای غربی را برای شرکت نکردن در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی سوچی کم اهمیت جلوه داد.

وی در گفت وگویی تلویزیونی اظهار داشت: برخی سران کشورها و دولت ها اصلاً عادت ندارند در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک شرکت کنند.

پوتین گفت: به اعتقاد من آمدن به این مراسم فرصت خوبی برای گفت وگو و تبادل نظر در باره برخی چیزها فراهم می کند اما نمی خواهم ورزش و سیاست را با هم مخلوط کنم.

رییس جمهور روسیه در آستانه برگزاری آیین افتتاحیه المپیک سوچی خطاب به مارک روته نخست وزیر هلند نیز گفت که نباید ورزش، سیاست وحقوق بشر را با همدیگر ربط داد.

پوتین عصرجمعه در دیدار با روته با بیان اینکه ˈورزش، ورزش استˈ و ˈالمپیک، المپیک می باشدˈ به طور ضمنی از بهانه جویی غربی ها در زمینه سختگیری روسیه درباره همجنسگرایان در المپیک 2014 سوچی به عنوان ابزار فشار برمسکو وتلاش برای بی اثر کردن سرمایه گذاری های هنگفت این کشور برای میزبانی این مسابقات انتقاد کرد.

کارشناسان مسایل ورزشی با اشاره به ریشه دار بودن اختلافات روسیه و غرب می گویند که غربی ها با کشاندن دامنه تنش در مناسبات خود با مسکو به حوزه ورزش می کوشند که پتانسیل های بالای ورزشی روس ها به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت کشورها را به چالش بکشند.

آنان می گویند که با این وجود در مسابقات ورزشی، نتایج بازی ها و تعداد مدال های کسب شده توسط تیم های ملی اعزامی حرف آخر را می زند و روس نیز می کوشند در بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی با کسب مدال های رنگارنگ و پیشی گرفتن از کشورهای غربی، هجمه تبلیغاتی و دیپلماتیک غرب را برای کمرنگ کردن توانمندی ها و سرمایه گذاری های کلان خود نقش بر آب کنند.

با این رویکرد بود که آیین افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی شب گذشته با حضور ورزشکارانی از 88 کشور جهان در میان آتش فشانی های رنگارنگ و اجراهای هنرمندانه روس ها برگزار شد تا این رویداد ورزشی نیز فارغ از جهت گیری های سیاستمداران وارد مرحله عملی رقابت ورزشکاران شود.

اروپام/518 ** 1064
کد N110572

وبگردی