آفتاب

دیدار یانوکوویچ و پوتین در حاشیه مراسم آغاز المپیک سوچی

دیدار یانوکوویچ و پوتین در حاشیه مراسم آغاز المپیک سوچی

تهران- ایرنا- ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین شامگاه جمعه در حاشیه مراسم آغاز المپیک ˈسوچیˈ با ˈولادیمیر پوتینˈ همتای روس خود دیدار و در مورد تعلیق کمک های مسکو به کی یف گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، گفت وگوی یانوکوویچ و پوتین در سوچی در حالی انجام شد که فشارهای مخالفان یانوکوویچ برای واگذاری بخشی از قدرت و اختیاراتش و تعیین دولتی طرفدار غرب افزایش یافته است.

مقامات روس یا اوکراین هیچ کدام جزئیات مذاکرات یانوکوویچ و پوتین را افشا نکرده اند و تنها به گفتن این جمله بسنده کرده اند که ˈاین گفت و گویی کوتاه در استادویم ˈفیشˈ سوچی بود که مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی در آن برگزار شدˈ.

بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی از هفتم تا بیست و سوم فوریه (18 بهمن تا 4 اسفند) در شهر بندری سوچی واقع در جنوب شرق روسیه برگزار می شود.

یک سخنگوی دولت اوکراین نیز در مورد این دیدار گفت: آنها در استادیوم با یکدیگر صحبت کردند. این دیدار یک ملاقات رسمی دو جانبه و جزء برنامه رییس جمهوری نبود.

گفته می شود یانوکوویچ که بعد از دیدار با پوتین و شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک سوچی روز شنبه به اوکراین بازگشت، در دیدار با پوتین در خصوص ادامه اعطای بسته کمکی 15 میلیارد دلاری وعده داده شده روسیه به اوکراین با پوتین صحبت کرده است، به ویژه که روسیه از مدتی قبل ادامه اعطای این 15 میلیارد دلار را متوقف کرده است.

اوکراین با 46 میلیون نفر جمعیت از دوماه قبل تاکنون با اعتراضات مردمی به دلیل تصمیم یانوکوویچ برای رد معاهده تجارت آزاد با اتحادیه اروپا مواجه و به گفته صاحب نظران بین المللی عرصه رویارویی روسیه و غرب برای نشان دادن قدرت بیشتر خود تبدیل شده است.

یانوکوویچ اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا تسلیم خواسته های معترضان شود یا رویکرد آشتی جویانه تری را با اتحادیه اروپا اتخاذ کند، احتمالی که باعث شد روسیه پرداخت بسته کمکی اعطایی خود را به روسیه قطع کند.

یانوکوویچ ˈسرگئی آزاروفˈ متحد نزدیک خود را به عنوان نخست وزیر موقت این کشور معرفی کرده است و تلاش می کرد تا مسکو را متقاعد کند کی یف هنوز به شروط بسته کمکی با روسیه متعهد است.

اقتصاد اوکراین به شدت به کمک مالی در بحبوحه کاهش تولید داخلی و سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، این کشور به سختی می تواند 10 میلیارد دلار بدهی های خارجی خود را بپردازد که سررسید بازپرداخت آن در سال جاری است.

بحران سیاسی در اوکراین هزینه استقراض در این کشور را افزایش و ارزش ˈگرینواˈ ارز رایج در این کشور را 10 درصد کاهش داده است.

چندین بانک در اوکراین از کمبود دلار خبر داده اند و بانک مرکزی مجبور شد محدودیت های موقت تبادل ارز را اعمال کند.

تدابیر کنترلی جدید بانک مرکزی شامل تعیین بیشینه تبادل های ارزی 5 هزار و 500 دلار توسط افراد است.

شرکت ها می توانند به هر میزان که لازم دارند دلار و یورو خریداری کنند اما باید شش روز برای دریافت ارز خارجی صبر کنند.

اروپام**9157** 1337
کد N110571

وبگردی