آفتاب
آذر منصوری در گفت‌و‌گو با ایلنا:| 143938

دولت برای حامیان خود امنیت نسبی ایجاد کند/ صدا‌و‌سیما عملکرد جناحی خود را به رخ کشید

دولت برای حامیان خود امنیت نسبی ایجاد کند/ صدا‌و‌سیما عملکرد جناحی خود را به رخ کشید

افراطیون برای ضربه زدن به دولت روحانی برنامه‌هایی را در دستور کار دارند/هجوم مردم به مراکز توزیع سبد کالا از تبعات بی‌تدبیرهای دولت قبل است/رویکرد دولت روحانی در مواجه با نقدهای مجلس قابل مقایسه با رویکرد احمدی‌نژاد نیست/صدا و سیما در سخنرانی تلویزیونی اخیر رئیس جمهور انتظارات را برآورده نکرد.

یکی از اعضای شورای مشورتی سید محمد خاتمی معتقد است که دولت باید در شرایط فعلی برای حامیان خود امنیت نسبی ایجاد کند تا آنها بتوانند در فضایی امن و با خاطری آسوده نظرات خود را ارائه دهند.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، توافقنامه ژنو را بزرگترین دستاورد دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی خواند و گفت: این توافق می‌تواند زمینه‌ساز برون‌رفت بسیاری از مشکلات در همه عرصه‌ها باشد. چراکه همانطور در سال‌های قبل شاهد بودیم موفقیت و یا ناکامی در عرصه سیاست خارجی دارای تبعاتی در داخل و خارج خواهد بود.

***افراطیون برای ضربه زدن به دولت روحانی برنامه‌هایی را در دستور کار دارند

وی افزود: نمونه بارز اثر رفع تحریم‌ها بازگرداندن سرمایه بلوکه شده ما و جلب نظر قابل توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی است.اگر این توفقیات ادامه داشته باشد در گام بعدی توافقنامه ژنو شاهد اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و حتی سرمایه‌گذاران داخلی که طی این مدت به دلیل اینکه فضا را نامناسب دیده و سرمایه‌های خودرا از کشور خارج کرده‌اند،‌ایجاد خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اظهارات افراطیون نسبت به اقدامات دولت خاطر نشان کرد: افراطیون که از ابتدای پیروزی روحانی در انتخابات به شکل مشخصی اهدافی را در دستور کار خود قرار داده‌اند،هم‌اکنون نیز درپی تضعیف موفقیت‌های پیش آمده و ایجاد چالشی جدید در تحولات سیاست‌ خارجی و داخلی هستند.

وی ملموس‌ترین اقدام دولت در عرصه سیاست داخلی را کنترل نسبی تورم و جلوگیری از رکورد برشمرد و یادآور شد: طی ماه‌های اخیر شاهد گام‌های بزرگی در عرصه اقتصاد کشور بودیم و دولت باید تلاش کند که این روند ادامه داشته باشد.

منصوری با تاکید بر اینکه امروز ما به شدت نیازمند گشایش بیشتر در فضای سیاسی کشور هستیم، گفت: با توجه به اینکه هجمه‌های افراطیون، دولت و حامیان آن را نشانه گرفته است آنها تلاش می‌کنند با ایجاد شکاف بین دولت و بدنه اجتماعی آن به دولت روحانی آسیب بزنند در حالیکه نباید فراموش کنیم رهبری نیز به دلیل اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی تشکر کردند و همه دستگاه‌ها را ترغیب به همکاری با دولت نمودند.

***هجوم مردم به مراکز توزیع سبد کالا از تبعات بی‌تدبیرهای دولت قبل است

وی بااشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر ضرورت اظهارنظر دانشگاهیان نسبت به توافقات ژنو گفت: به نظر بنده نیز دانشگاهیان و کسانی که نسبت به پیچیدگی‌های سیاست خارجی اشراف دارند، باید در این خصوص اظهارنظر کنند. وظیفه دولت هم این است که برای حامیان خود امنیت نسبی ایجاد کند تا بتوانند در فضایی امن و با خاطری آسوده نظرات خود را ارائه دهند.

منصوری افزود: تجربه برخی انتقادات توسط کارشناسان و صاحب‌نظران نشان می‌دهد این اظهارات برای آنها هزینه‌هایی داشته که بخشی از این آسیب‌ها به بدنه دانشگاه نیز وارد شده است و این خسارت‌ها در برخی موارد به حدی است که رفع آن برای دولت یازدهم نیز تاکنون مشکل‌ساز بوده است.

وی با بیان اینکه در صورت فراهم شدن امنیت خاطر نخبگان کشور، حمایت‌ها از دولت شکل دیگری خواهد گرفت، به مسئله ارائه سبد کالا اشاره کرد و گفت: به هر حال باید همه گزینه‌های موجود را برای کمک به طبقات فرودست جامعه مورد بررسی قرار دهیم که اجرای هدفمندی یارانه‌ها این آسیب‌ها را به آنها وارد کرده است و ناکارآمدی دولت نهم و دهم در عرصه اقتصادی موجب کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم شده است. بنابراین می‌بایست همه گزینه‌های موجود برای آرامش نسبی مردم در ایام عید بررسی می‌شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه به نظر من در شرایط فعلی توزیع سبد کالا بین جامعه هدف در دسترس‌ترین و ممکن‌ترین اقدام دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود، گفت: البته پیش بینی‌هایی باید برای این اقدام صورت می‌گرفت تا مشکلات اخیر به وجود نمی‌آمد.اگر مردم امروز به مراکز توزیع سبد کالا هجوم می‌آورند این مسئله نیز تبعات بی‌تدبیرهای دولت قبل است.

***رویکرد دولت روحانی در مواجه با نقدهای مجلس قابل مقایسه با رویکرد احمدی نژاد نیست

وی افزود: نمایندگان مجلس به جای هجوم به دولت در طول شش ماه و مطرح کردن انواع سئوالات و تذکرات بگویند چرا در هشت سال گذشته با بی‌تدبیرهای صورت گرفته کشور دچار این چالش‌ها و بحران‌ها شد. مجلس به عنوان رکن ناظر و قوه‌ای که باید در راس امور باشد، در هشت سال گذشته نیز باید وظیفه نظارتی خودرا در قبال دولت به اثبات می‌رساند.

منصوری خاطرنشان کرد: متاسفانه مقایسه میزان سوالات و تذکرات مجلس از دولت قبل و دولت فعلی نشان می‌دهد که چقدر این مجلس عزم در راس امور بودن را داشته در حالیکه دولت علی‌رغم ناملایمتی‌های مجلس طی این مدت همواره تلاش کرده با نگاهی معتدلانه اقتدار و شان نمایندگان را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت روحانی در مواجه با مجلس قابل مقایسه با رویکرد احمدی نژاد به ویژه در برابر نقدها نیست، گفت: به هر حال به نظر می‌رسد که بخش افراطی مجلس تلاش می‌کند از امکانات قوه مقننه برای ضربه زدن به دولت استفاده کند به ویژه با دستاویز قرار دادن بحث سبد کالا که ممکن‌ترین اقدام اقتصادی دولت برای رنگین کردن سفره مردم در ایام عید بود. به هر حال اجرای هر طرحی ممکن است مشکلاتی داشته باشد، اما این دلیل نمی‌شود که ما بخواهیم آن را دستاویزی برای تضعیف توفقیات دیگر دولت قرار دهیم.در حالیکه رفع همه مشکلات کشور بدون وفاق ملی ممکن نیست.

***صدا و سیما در سخنرانی تلویزیونی اخیر رئیس جمهور انتظارات را برآورده نکرد

وی با انتقاد از اقدام صداو سیما در تاخیر سخنرانی اخیر رئیس جمهور از تلویزیون گفت: از رسانه ملی انتظار می رفت با توجه به مبانی شکل‌گیری این رسانه که باید ملی بودن خود را در تمامی عرصه‌ها به اثبات برساند به گونه‌ای دیگر عمل می‌کرد چراکه تاخیر حدود یک ساعته در حضور رئیس جمهور برای گفت و گو با مردم به هیچ وجه در شان رسانه ملی نبود.

منصوری افزود: ملی بودن سازمان صدا و سیما اقتضا می‌کند به روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم این فرصت داده شود تا از امکانات موجود استفاده کند. به نظر می‌رسد این اقدامات صدا و سیما می‌تواند زمینه ساز مشکلات زیادی شود در حالیکه در شرایط فعلی به ویژه در ایام دهه فجر این سازمان می‌تواند وحدت‌آفرین نیز باشد.

وی با تاکید براینکه راه ماندگاری نظام وحدت و همدلی بین دولت و مردم است، گفت: وقتی عملکرد سازمان صداو سیما نسبت به دولت قبل و دولت فعلی مقایسه می‌شود این بررسی، جناحی عمل کردن این سازمان را بیشتر به رخ می‌کشد.

کد N110421

وبگردی