آفتاب

انتقال کنت بائه به اردوگاه کار اجباری زندانیان/ پیشرفت کره شمالی در توسعه سایت پرتاب ماهواره‌

انتقال کنت بائه به اردوگاه کار اجباری زندانیان/ پیشرفت کره شمالی در توسعه سایت پرتاب ماهواره‌

تصمیم واشنگتن برای اعزام رابرت کینگ به پیونگ‌ یانگ، انتقال کنت بائه به اردوگاه کار اجباری زندانیان و پیشرفت کره شمالی در توسعه سایت پرتاب ماهواره‌ اش از جمله خبرهای مرتبط با شبه جزیره کره به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتد پرس در گزارشی با اشاره به اظهارات "جنیفر ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن برای اعزام رابرت کینگ فرستاده این کشور در زمینه مسائل حقوق بشری کره شمالی به پیونگ‌ یانگ در روز دوشنبه با هدف آزادی "کنت بائه" آمریکایی بازداشت شده در کر‌ه‌ شمالی خبر داد و نوشت: مقامات سفارت سوئیس با وی در اردوگاه کار اجباری زندانیان دیدار کرده اند.

به نوشته سی ان ان، وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به انتقال کنت بائه از بیمارستان به اردوگاه کار اجباری زندانیان درباره وضعیت جسمانی وی ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی درباره سرنوشت شهروند زندانی خود در کره شمالی از پیونگ یانگ خواست تا "کنت بائه را مورد عفو ویژه قرار داده و آن را آزاد کند.

کنت بائه در نوامبر گذشته به کره شمالی سفر کرد، اما مقامات این کشور وی را به اتهام تلاش برای براندازی نظام این کشور بازداشت کرده و راهی زندان کردند. کنت بائه هم اکنون به اتهام ارتکاب جنایت علیه دولت به 15 سال حبس محکوم شده که همین اقدام باعث بدتر شدن روابط واشنگتن و پیونگ یانگ شده است.

پیش از بازداشت این تبعه آمریکایی تمایل پیونگ یانگ برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه و مداخله ایالات متحده در روابط دو کره باعث متشنج شدن روابط واشنگتن و پیونگ یانگ شده بود و دستگیری کنت بائه بیش از پیش به این تنش ها دامن زد.

خبر دیگر اینکه یک موسسه آمریکایی - کره‌ ای با اشاره به پیشرفت کره شمالی در توسعه اصلی‌ ترین سایت پرتاب ماهواره‌ اش موسوم به "تونگ چنگ ری" در نزدیکی مرز غربی کره شمالی با چین نوشت که بر اساس تصاویر ماهواره‌ ای از پایگاه‌"سوهانه"، این سایت ظرفیت پرتاب راکت‌ های بزرگتر یعنی 70 درصد بزرگتر از راکت‌ های دوربرد "اونها 3" را دارد.

این گزارش پس از آن منتشر می شود که کره شمالی ضمن هشدار درباره لغو دیدار مجدد خانواده‌ های جدا افتاده در پی جنگ دو کره، آمریکا را به پرواز بمب افکن‌ های B-52 در یک پرواز آموزشی بر فراز شبه جزیره کره متهم کرد.

کد N110403

وبگردی