آفتاب

تحلیلگر خاورمیانه: ایران امروز قدرت بلامنازع منطقه است

تحلیلگر خاورمیانه: ایران امروز قدرت بلامنازع منطقه است

برلین- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در آلمان، گفت: ایران امروز بی تردید یک قدرت مهم منطقه ای است و بدون ایران هیچ مشکلی در منطقه قابل حل نخواهد بود که این جایگاه را باید دستاورد بزرگ و مهم انقلاب اسلامی دانست.

ˈعزالدین موسیˈتحلیلگر سیاسی، روزنامه نگارمسلمان مقیم آلمان و رییس جامعه کمک های بشر دوستانه فلسطین دراین کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی درآستانه 36 سالگی، گفت: انقلاب اسلامی ایران امروز به بسیاری از اهداف مود نظر خود دست یافته و آنچه تحسین برانگیز است، مقاومت و ایستادگی است که جمهوری اسلامی درطول 35 سال گذشته از خود نشان داد.

این تحلیلگر آشنا به امورخاورمیانه افزود:با وجود دشمنی ها و مانع تراشی هایی که در طول همه این سال ها از سوی دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی ازجمله آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و دیگر عوامل آنها علیه این کشور شاهد بوده ایم، انقلاب اسلامی ایران امروز به الگویی موفق در آزادی خواهی برای همه ملت های آزاد دنیا تبدیل شده است.

عزالدین موسی افزود : ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز از اقتدار و توانمندی بسیار بالایی برخوردار است اما درعین حال می بینیم این کشور همچنان خواهان رابطه خوب و مسالمت آمیز با کشورهای عرب همسایه خود است که نمونه بارز آن سفرهای اخیر وزیر خارجه ایران به کشورهای حوزه خلیح فارس در دوره پرتنش منطقه بوده است.

وی ادامه داد: ایران در35 سال گذشته همیشه ثابت کرده که بدنبال همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه و جهان بوده و هیچ تهدیدی از جانب آن متوجه دیگر کشورها نیست، دلیل روشن این موضوع نیز تاریخ 200 ساله ای است که طی آن ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده اما همیشه از سوی دیگران مورد حمله قرار گرفته است.

این تحلیلگر آلمانی آشنا به امور خاورمیانه در ادامه این گفت و گو به مقایسه ایران و ترکیه در منطقه پرداخت و گفت : آنکارا نیز این ادعا را دارد که قدرت منطقه ای است اما این روزها شاهد تضعیف شدید دولت این کشور به خاطر اعمال سیاست های غلط منطقه ای هستیم و سفرهای اخیر مقام های ترک به ایران نشان می دهد که آنها به دنبال استفاده از قدرت و اقتدار انقلاب اسلامی و رهبران آن برای بازگشت به اوج خود هستند.

عزالدین موسی درخصوص موفقیت ها و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه موفقیت های ایران در سایه انقلاب اسلامی را باید به صورت زنجیر وار ببینیم، گفت:موفقیت اول انقلاب ایران بیرون راندن شاه تا دندان مسلحی بود که از سوی همه قدرت های بزرگ جهان حمایت می شد.

وی موفقیت مهم کشور ایران با استفاده از آموزه های انقلاب اسلامی را، توسعه برنامه هسته ای و غنی سازی در داخل کشورعنوان کرد و گفت : جمهوری اسلامی با اقتداری که از انقلاب اسلامی و رهبری خود بدست آورده این روزها با انجام مذاکرات با قدرت های بزرگ دنیا، توانسته دشمنان خود را مجبور به پذیرش حقوق قانونی خود کند.

عزالدین موسی خاطرنشان کرد: سومین دستاورد انقلاب اسلامی را باید این دانست که امروز بعد از گذشت 35 سال ازعمر این انقلاب، ایران به اندازه ای در حوزه های مختلف اعم از سیاسی،علمی، فنی و تکنولوژیکی قدرتمند شده و توسعه یافته است که هیچ قدرتی حتی فکر تهاجم به این کشور را نمی تواند در سر داشته باشد و ایرانی ها به پشتوانه انقلاب خود، توان مقاومت در برابر هر تهاجمی را دارند.

به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی مقیم آلمان، اینکه امروز ایران اسلامی می تواند به عنوان یک طرف قدرتمند در برابر قدرت های غربی حضور یافته و یک تنه با نمایندگان چندین کشور در مذاکراتی سنگین از منافع خود با قاطعیت دفاع کرده و آنها را به پذیرش حق خود مجبور کند، دستاورد بزرگ انقلاب این کشور است.

عزالدین موسی تصریح کرد : انقلاب اسلامی ایران را می توان الگویی موفق برای همه کشورهای عربی و مردم مظلوم فلسطین دانست زیرا به آنها نشان داده که اگر به حق خود پافشاری و اصرار داشته باشند، می توانند به هدف خود برسند و همچنین اگر ایده و هدف مشخصی را دنبال کنند قادر خواهند بود آن را عملی کنند و این همان چیزی است که ایرانی ها به برکت انقلاب اسلامی خود ثابت کردند.

این تحلیلگر آشنا به امورخاورمیانه در پایان با تاکید بر اینکه ایران امروز نه تنها یک قدرت مسالمت آمیز منطقه ای است بلکه حتی در جهان نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد، گفت: بزرگترین چالشی که جمهوری اسلامی بعد از این با آن مواجه خواهد بود، دو رویی و نفاق در بین آمریکایی ها است و اینکه ایرانی ها باید همیشه برای مقابله با فریب آمریکا و نوچه هایش بیدار باشند و دست از مقامت برای حفظ حقوق و منافع خود بر ندارند.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N110131

وبگردی