آفتاب

تحلیلگر تاجیک: انقلاب اسلامی ایران سبب بیداری مسلمانان شد

تحلیلگر تاجیک: انقلاب اسلامی ایران سبب بیداری مسلمانان شد

دوشنبه ـ ایرنا-ˈنورعلی دولت افˈ کارشناس مسایل سیاسی تاجیک گفت:انقلاب اسلامی ایران نه تنها به مردم ایران عزت بخشید بلکه باعث بیداری مسلمانان در جهان شد تا برای دستیابی به حقوق و آزادی های خویش تلاش کنند.

ˈ دولت اف در گفت و گو با ایرنا گفت: انقلاب 57 ایران تحول بزرگی بود که قدرت های بزرگ جهانی از جمله امریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق را به وحشت انداخت و توانست چون سپری با اعتماد و مستحکم برای دفاع از جهان اسلام قلمداد شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از روز های اول پیروزی انقلاب همیشه پرچم دار حمایت و پشتیبانی از مردم مسلمان بود و این اقدام انقلابی پسندیده را ما در عراق ، افغانستان ، فلسطین ، لبنان و سوریه بیشتر احساس می کنیم.

دولت اف افزود: با تاثیرپذیری از پدیده انقلاب اسلامی ایران در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز که سالیان درازی زیر یوغ سلطه نظام کمونیستی شوروی بودند، امروزه صدای اذان و الله اکبر در این کشورها طنین انداز و حرکت به سوی احیای ارزشهای اسلامی با تاسیس و ساخت هزاران مسجد شروع شده است.

ˈ نور علی دولت اف ˈ با بیان اینکه هیچکس تصور نمی کرد روزی ابرقدرت اتحاد جماهیر شوروی از هم بپاشد، افزود: اما امام خمینی بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی ایران در نامه ای به میخائیل گورباچف دبیر حزب کمونیست و رییس شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی نسبت به سقوط نظام کمونیستی شوروی هشدار داد و اظهار داشت که تا چند سال دیگر نظام کمونیستی را در گوشه های موزه های جهان خواهیم دید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاجیک گفت: واقعا ، این پیشگویی رهبر فرزانه ایران در سال 1991 میلادی (1370) تحقق یافت و شرایط برای آزادی های مناطق بزرگ مسلمانان در آسیای میانه و قفقاز فراهم شد.

وی تاکید کرد که حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تنها با تاثیر از انقلاب اسلامی ایران در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق شکل گرفت و هم اکنون به عنوان مهمترین حزب اسلامی در آسیای مرکزی از حقوق و آزادی های مردم تاجیکستان و کشورهای منطقه حمایت می کنند.

دولت اف گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران جشن تمام مردم مسلمان جهان بخصوص مردم تاجیکستان است و هر پیروزی و پیشرف ایران را پیشرفت خود می دانیم.

وی تاکید کرد: در طول 22 سال استقلال تاجیکستان به جز جمهوری اسلامی ایران هیچ کشوری دیگری به ما کمک خالصانه نکرده است.

این کارشناس تاجیک تصریح کرد: امروزه هر فرد تاجیک برادران همزبان و انقلابی ایران را حامی خود می دانند.

آساق**ه.ص** 1663**5981
کد N109965

وبگردی